* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
* Retineti ca exista TREI BLOGURI si UN WEB SITE "ROSCA'S"
* 3) Restaurari rame antice (specializat) * Retineti ca exista TREI BLOGURI si UN WEB SITE "ROSCA'S"
* 4) ROSCAS (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)
*
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Acesta este un subiect oarecum jenant in lumea artistica romaneasca deoarece aici s-a impamantenit folosirea abuziva si absolut inexacta a acestor trei cuvinte pentru a indica precis IMITATIA de aur. Pentru exactitate trebuie sublinait ca imitatia de aur este imitatie pura, adica necontinand nici macar un fir de aur in compozitia ei.
Gasesc ca in acest caz, la adapostul perpetuarii traditiei mioritice a impreciziilor si ambiguitatilor, utilizarea eronata a cuvantului "aur" este una vinovata deoarece atat vanzatorii cat si utilizatorii acestei "foite de aur" stiu cu precizie ce vand, respectiv ce folosesc in lucrarile lor si bat jenati in retragere atunci cand sunt confruntati: "aa..., pai de foita de aur AUTENTIC vorbiti? Pai, nu, asta nu este aur AUTENTIC" de parca ar exista doua calitati de aur: FALS si AUTENTIC.
Utilizarea aurului pentru infrumusetarea obiectelor din lemn, os sau piatra are o traditie de multe mii de ani insa doar saracia si perversitatile moralei comuniste ne-au facut sa consideram cu invidie si vinovatie acest metal si sa acceptam substituirea lui cu altul de 44 de ori mai ieftin pe unitatea de suprafata. Frumusetea, docilitatea, transparenta si lustrul foitei de aur nu pot fi insa substituite de niciun alt metal. In plus, spre deosebire de orice alt metal, aurul nu oxideaza niciodata si de aceea suprafetele aurite nu se cer protejate. In fapt, a lacui un obiect aurit este nu doar dovada nepriceperii dar si a prost gustului pentru ca nu exista o cale mai sigura decat aceasta de a face ca foita de aur sa arate precum o vopsea aurie.
Foita de aur este de 1000 de ori mai subtire decit firul de par si se vinde sub doua forme: libera (asezate in niste carticele de hartie si au dimensiunea de aproximativ 8 x 8 cm), respectiv transferabila (in care caz folia de aur este fixata pe foi sau role de hartie). Imitatia de aur (ger. Schlagmetal) este mult mai groasa decat foita de aur si are dimensiunile de aproximativ 15 x 15 cm. Asa ca data viitoare cand vi se prezinta un obiect aurit veti sti ca este metalizat in imitatie de aur daca puteti distinge foliile cu latimea de 15 cm. A insista cu explicatii de genul ca aurul Tailandez sau Pinguinez are dimensiunea de 15 cm nu este decat o incercare indrazneata de a va prosti in fata. Spre stiinta dvs, foita de aur este atat de subtire incat nu poate fi manevrata cu degetele pentru ca s-ar lipi pe ele. Mai mult, cea mai mica expiratie deasupra acestei foite o va impaturi, mototoli sau face sa-si ia zborul si sa planeze prin aer.
In magazinele specializate din cateva mari orase ale lumii, precum New York sau Londra, foita de aur se vinde in incremente de 1/2 karat. Adica poti folosi foita de 22k sau de 22,5k, 23K sau 23,5K etc. Puritatea aurului este masurata in karate, unde 24 de karate este aurul 100% pur. Prin aliere cu alte metale se obtine un aur mai rosiatic sau mai galbui, mai verzui, mai violaceu sau mai albicios. Aurul aliat in proportii egale cu argintul ne va da asa numitul aur alb de 12 k care este, evident, mai cald in aparenta decat argintul si mai degraba alb decat galben. Un aur extrem de frumos care, din pacate, e condamnat sa oxideze din cauza celor 50% "gene" de argint. Oxidarea asta nu poate fi amanata decat prin protejarea suprafetei cu un strat foarte subtire de lac. Aurul de 18k (pale) difera puternic de aurul de 16 k (lemon) si amandoua difera la fel de mult in comparatie cu aurul de 22k sau cel alb de 12k. Din experienta mea americana de restaurator de rame antice (am lucrat pe rame provenind de la unele dintre cele mai mari muzee ale lumii, cum ar fi Metropolitan Museum din New York) va asigur ca aceasta mare varietate de nuante si calitati ale foitei de aur vine ca o manusa restauratorilor caci in final ei trebuie sa faca zonele reparate de nerecunoscut in ansamblul ramei. De aceea restauratorii se afla sub obligatia de a auri cu foita cea mai potrivita caci mai tarziu va fi imposibil sa transformi culoarea aurului prin tratarea lui cu lacuri, aniline sau pigmenti fara ca asta sa nu se traduca in opacizarea zonei cu pricina. Iar daca dupa aceea mai ai de potrivit si patina, zona se va matui cu atat mai mult facand-o cu totul inacceptabila. Asa, plecand de la aceasi calitate si culoare de aur, restauratorul nu are sa-si bata capul decat cu o mie de alte probleme aflate insa toate sub controlul lui (presupunind ca stie ce face si nu mimeaza profesionalismul in fata unor clienti neavizati): acuratetea reproducerii detaliilor, texturii, a culorii bolului de dinaintea auririi si a patinei etc.
Ca tot veni vorba de restaurari, am vazut restaurari submediocre de rame prin Romania, culmea, unele dintre ele fiind apreciate la superlativ de niscai galeristi si licitatori de reputatie nationala. Vreau sa cred ca doar pretul platit in schimbul acelor "opere" si nu ignoranta joaca rolul covarsitor in fundamentarea aprecierilor lor. Am vazut restaurari "cosmetice" si in afara Romaniei, dar acele restaurari rusinoase aveau intotdeauna de aface cu pretul meschin platit pentru restaurarile respective si nu puteau fi regasite in muzeele, galeriile si casele de licitatie de prestigiu. Ma tem insa ca in Romania arta restaurarii s-a diluat dramatic in perioada comunista, in acele lungi decenii de "merge si asa, multi vad si putin pricep". Restauratorii formati in acele vremuri sunt insa profesorii unor ucenici restauratori din zilele noastre. Si atunci parca nu ma mai mira ca in tara asta vorbim cu gura plina despre foita (imitatie) de aur si cu jumatate de glas, si mai intr-o parte, despre ...foita de aur AUTENTIC.
In ceea ce priveste ROSCA'S, noi consideram foita de aur ca pe orice alt material si o folosim acolo unde ea este potrivita, fie din punct de vedere istoric, fie din punct de vedere estetic. Sunt situatii (mai ales in cazul ramelor de autor) cand folosim si imitatia de aur sau foita de cupru pentru ca aeastea oxideaza in mod fabulos si ne dorim o astfel de finisare. Noi nu ne lasam insa clientii sa creada ca primesc foita de aur daca acest lucru nu e adevarat. Poate ca am fi facut-o si noi daca acest business si-ar fi extras seva si castigurile exclusiv din Romania. Dar eu, Cornel Rosca, am invatat cu adevarat meseria si afacerile cu rame de cea mai buna calitate posibila abia in America, o lume cinstita, exigenta si harnica, iar asta ...lasa urme.
---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor. www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------
Reproducerea integrala sau partiala a textelor si imaginilor publicate de Cornel Rosca pe acest blog este strict interzisa fara aprobarea scrisa a autorului (adresa de contact: rameRoscas@aol.com). Va multumesc pentru intelegere.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu