* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
* Retineti ca exista TREI BLOGURI si UN WEB SITE "ROSCA'S"
* 3) Restaurari rame antice (specializat) * Retineti ca exista TREI BLOGURI si UN WEB SITE "ROSCA'S"
* 4) ROSCAS (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)
*
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
"Povestitorul" Clik aici pentru un SCURT DOCUMENTAR VIDEO
demonstrand ramele Roscas si oamenii din spatele lor
Asa cum probabil cunoasteti, ROSCA'S SRL produce la comanda, diverse genuri de rame de maxima calitate si finete. Unele sunt creatii personale, altele sunt reproduceri de rame istorice de calitate muzeala . Prin asta intelegem lucrari de incadrare care, prin virtutile lor specifice tinand de maestrie, arta si/sau acuratete istorica, sunt predestinate a ajunge piese de patrimoniu, atat in tara cat si in strainatate. M-am gandit ca ati fi poate curiosi sa vedeti cateva dintre tablourile care au capatat o incadrare Rosca's in utima vreme.
Rama tabernacul din stanga este o reproducere, redusa la scara, a unei piese italiene din secolul XVI. Aveam nevoie de un tablou potrivit pentru aceasta rama. Tabloul se numeste Contemplation (in spaniola) si numele tabloului este trecut la baza tabernaculului. Folosesc acest ansamblu foarte rar, doar ca sa ilustrez rama tabernacul (aedicul), o rama extrem de rara prin partile noastre.
Printre cele mai spectaculoase lucrari au fost si cele doua rame originale, in stilul Art Nouveau, care incadreaza doua picturi alegorice de St. Luchian, respectiv Primavara si Vara, tablouri aflate in patrimoniul Muzeului National de Arta al Romaniei.
"Primavara", panou alegoric de St. Luchian (MNAR)
"Vara" panou alegoric de St. Luchian (MNAR)
In aceeasi clasa de rame care au intrat direct in patrimoniul celui mai mare muzeu de arta al Romaniei se numara inca sase rame pentru tablouri semnate de N. Grigorescu. Hai sa revedem trei dintre stilurile de rame folosite in acest caz.
"Taran pe camp" de N. Grigorescu (MNAR)
"Toamna" de N. Grigorescu (MNAR)
"Car cu boi pe inserat" de N. Grigorescu (MNAR)
Despre aceste rame nu voi mai adauga nimic deoarece v-am spus destule in postarea anterioara.
Si alt car cu boi de acelasi N. Grigorescu, colectie particulara.
"Atacul de la Smardan" de Nicolae Grigorescu, in patrimoniul Muzeului de Arta Craiova
"Atacul de la Smardan" de Nicolae Grigorescu, in patrimoniul Muzeului de Arta Craiova
"Aratura", de Ion Andreescu, a primit in Ianuarie 2013 o incadrare noua, o reproducere de neoclasic francez din secolul XIX. Colectie particulara.
Iata mai jos trei miniaturi de Th. Aman, lucrari din colectia Muzeului de Arta Craiova
Si alte lucrari ale maestrului Th. Aman incadrate in rame Rosca's pot fi admirate la Muzeul de Arta din Craiova.
Portretele de mai sus au fost incadrate in rame temporare Rosca's pana cand reproducerile ramelor originale (deteriorate in cel mai avansat grad) au putut sale ia locul.
Detaliu de rama temporara, sus, si reproducerile ramelor originale mai jos.
Si in continuare o rama cu totul speciala. A fost reprodusa dupa unica imagine accesibila pe internet a originalului aflat in Colectia Regala Britanicxa.
Reproducerea in petite point a tabloului "Miriam's Song of Praize" de Wilhelm Hensel (1836) a fost inramata intr-o rama ROSCA'S inspirata de rama originala a tabloului aflat in colectia de arta a casei regale britanice.
Iata si doua dintre lucrarile lui Th. Pallady, lucrari aflate azi in patrimoniul Muzeului de Arta al Craiovei, lucrari care au fost inramate intr-un mod inedit, in vara anului 2010.
"Nud" de Th. Aman (MA Craiova)
"Natura statica" de Th. Pallady (MA Craiova)
Tablourile acestea le-am inramat ca un omagiu tacut adus profesorului meu de desen dintr-a 6-a, de la Scoala Generala nr 10 din Timisoara, dl. Poleacu, de la care am deprins primele notiuni de arta si am primit primele incurajari la desen si pictura. El se folosise atunci de pictura lui Pallady pentru a educa si dirija gustul copiilor spre frumoasa lume a artei plastice.
Urmatoarele lucrari de Pallady au fost inramate mai "traditional", la cererea proprietarului privat.
Alte cateva lucrari de Th. Pallady, de data asta din patrimoniul Muzeului de Arta Craiova.
In schimb "Portretul unui carturar", ulei de autor necunoscut din Scoala Olandeza (mai jos), a beneficiat de o inramare pretioasas si potrivita nu doar ca stil, dar si din punct de vedere al finisarii alese.
Urmatoarea lucrare imi este foarte draga pentru ca e frumoasa si am salvat pentru ea o ruina de rama pe care am facut-o sa arate si sa comunice magnific cu tabloul lui Theodorescu Sion. Cel care mi-a prilejuit aceasta realizare a evoluat firesc intr-un fan Rosca's.
"Fratii", de Ion Theodorescu-Sion. Tabloul a fost reincadrat in aceasta rama
Stoenescu/Montparnasse/, un fel de Ludovic al XIV-lea "balcanizat". Contributia Rosca's
de data asta s-a rezumat la restaurarea si refinisarea ramei vechi si
aproape ruinata prin interventia unui pretins restaurator, precum si
confectionarea insertiei care a facut posibila utilizarea ramei cu un tablou de dimensiuni considerabil mai mici.
Deasupra este un tablou de dimensiuni mari semnat de Eustatiu Stoenescu, intitulat "Satra", si care se gaseste in patrimoniul Muzeului de Arta Craiova. Am ales sa-i fac o rama "tiganeasca" al carei profil modest a fost la sfarsit placat in intregime cu foi de cupru lucrate cu ciocanul si patinate chimic. Mai jos redau si o imagine de detaliu a acestei rame lungi de 4,2 m si avand un profil lat de 27 cm. Pe panoul neted frontal poate fi remarcat si numele producatorului -ROSCA'S- stantat in metalul ramei.Cum rama aceasta mi-ar fi blocat in intregime fluxurile tehnologice in atelier si n-ar fi putuf fi scoasa nici pe usi si nici pe ferestre, am profitat de vremea buna a lunii August 2014 pentru a o construi in curtea atelierului, sub cerul liber! Va asigur ca la producerea acestei rame a fost nevoie de toata stiinta acumulata in peste trei decenii de experienta. Practic am lucrat fara a avea o masa de lucru iar rama a fost conceputa ca un monolit, fiind realmente "zidita" din bucati potrivite de lemn asa cum s-ar construi o casa din caramizi si mortar. Practic vorbind, ea este indestructibila, fiind fiind realizata precum o singura bucata masiva de lemn care coteste la colturi fara a se intrerupe nicaieri.
Iata reproducerea unei rame relativ simple dar care nu poate fi omisa dintre reperele celor care iubesc arta si inramarea ei. E vorba despre rama care incadreaza lucrarea lui Gustav Klimt numita "Pallace Athene". Pictorul austriac a avut parte de un rameur pe masura care i-a lucrat rame cu totul deosebite.
Mai sus vedeti un exemplu, din anul 2007, de folosire a ramelor
ROSCA'S de catre Collector's Art Group din Cincinnati, USA (http://www.collectorsartgroup.com/fine_art.html).
In stanga este fotografiat tabloul sheikului inainte si apoi, in
dreapta, dupa reinramarea sa in rama ROSCA'S. Diferenta este
impresionanta, dar sa recunoastem ca nici vechea rama nu dadea chiar
rau.
Una din Cosmogoniile lui Horia Damian, colectie particulra, inramata intr-o rama float ROSCA'S, lata de 12cm, finisata in argint patinat.
"Nostalgia Timpului Pierdut", de Spiru Vergulescu, tablou aflat in colectie particulara, a fost inramat intr-o rama ornata cu elemente pastiglia argintate si patinate.
O rama tabernacul din lemn natur pentru o delicata sulptura religioasa de numai 10 cm inaltime.
O icoana greceasca din secolul XIX in rama ROSCA'S.
O icoana romaneasca contemporana.
Si doua icoane rusesti, din acelasi secol XIX, inramate "ruseste" la atelierul ROSCA'S.
In continuare, doua lucrari de Schweitzer-Cumpana inramate in Decembrie 2011.
Vedeti in contin uare niste tablouri de Mircea Novac "imbracate" in rame Rosca's. Mircea e cel care a insistat sa-i "semnez" ramele asa cum si el isi semneaza lucrarile. Pentru a-i face pe plac, am inceput sa pansonez pe spatele lor numele firmei. Ii dau astfel satisfactie, dar sunt convins ca usurez si munca colectionarilor si muzeografilor nenascuti inca. Cu toate astea, trebuie subliniat ca doua decenii mii de rame Rosca's au fost prefirate prin diverse muzee si colectii americane fara a fi mai fi fost marcate cumva anume. Din aceasta pricina unele dintre ele vor ajunge a fi atribuite altor manufacturi, desi majoritatea au acel inefabil "quelque chose uniquement Rosca's", poate la fel de pregnant precum o semnatura.
Iata si un un detaliu al ramei de mai sus.
"Portocala" de Maurice Mircea Novac
"Nud la malul marii, in Ikaria" M. M. Novac
Faimoasa Float Frame in profil "L" inventata prin anii 60 de artistul si rameurul american Bob Kulicke. Lucrare din ciclul Ikariotica de M. M. Novac.
Pictura naiva ar beneficia de pe urma unei rame naive cu cioplituri. Din nefericire nu-i usor sa faci pe naivul si rama incizata de mai jos a iesit prea "savant" mesterita pentru ce mi-as fi dorit eu.
Amicul meu din Cluj, ing. Dan Mihalcea, insista mereu sa scriu o "Biblie a ramelor" si avea obsesia unui stil romanesc, folcloric de rama pe care si-o imagina fiind din lemn cu incrustatii. I-am facut pe plac cu aceasta rama "neo-romaneasca" pentru lucrarea naivului I. Maric.
Dar ce spuneti acum despre pastelul urmator si felul in care a fost el inramat? Sper sa va placa.
Iata mai jos o serie de lucrari de Silviu Barsanu, artistul Craiovean de o febrilitate si energie artistica coplesitoare si de neinteles pentru cei mai multi dintre noi. Iata pentru inceput tabloul lui de suflet intitulat Mancatorii de macaroane, un tablou ca un autoportret extrem de reusit, urmat de alte cateva lucrari, prilejuri numai bune sa exhibam si niste rame ROSCA'S dintre cele mai variate.
"Mancatorii de macaroane" de Silviu Barsanu
"Mancatorul de porumb" de Silviu Barsanu
"Omul martoaga" de S. Barsanu
Silviu Barsanu este cunoscut pentru "minuturile" lui pictate direct pe placi de patefon. Iata trei dintre ele mai jos.
Alte patru lucrari de acelasi autor, grafica inramata in rama confectionata din fier cornier, plus doua desene si o acuarela inramate cu ceva mai multa delicatete.
"Dumnezeu bolnav" de Silviu Barsanu
Iata si o rama tip "shadow box". Ea a fost conceputa special pentru doi pesti din piele decupata si pictata de acelasi Silviu Barsanu. Pana a fi fost inramati, pestii eau ganditi ca pictura cin etica, asa, atarnand de un fir de nylon si rotindu-se lenes in curentii de aer ai incaperii. Prin inramare pestii continua sa pluteasca in interiorul ramei conceputa special pentru ei.
Va ofer si doua studii de inramare pe marginea unor tablouri semnate M. Olteanu. In primul caz, pentru atmosfera, rama are cateva detalii sculptate sugerand niste paramele marinaresti. Masivitatea si sobrietatea geometrica a ramei "aduna" si "disciplineaza" vibratia coloristica a tabloului. In al doilea caz am propus o rama float, simpla, argintie, care evita concurenta cu tabloul pentru atentia privitorului, ceea ce este de fapt preferabil in orice inramare.
Urmeaza un tablou de Vasile Grigore. Tabloul, in tempera pe hartie bej de impachetat (craft paper), are putina culoare si tuse foarte severe. Alegerea unei rame negre subtiri, cu un discret design argintat, incizat in lemn, a fost o algere buna. Paspartura insa mi-a ridicat niste probleme in sensul ca orice paspartura comerciala as fi folosit ea/ele ar fi aratat fie prea colorata/e fie prea eleganta/e. In cele din urma am opta pentru banala mucava, culoare acesteia regasinduse in griurile tabloului iar asprimea si imperfectiunile ei comunicand bine cu lipsa de ifose a tabloului. Am mai folosit si un filet argintiu pentru a integra mai bine lucrarea in rama cu asemanatoare muchii argintii.
Restaurantul "La Mielu", tempera de Vasile Grigore
Doua acuarele, semnate C. Voicinschi, inramate in atelierele ROSCAS.
Aceasta este o rama masiva,
spectaculoasa, de 10 x 10 cm in sectiune sau chiar mai mult. Rama a fostplacata cu foi de cupru debitate intentionat in mod inegal pentru a
contraria si destabiliza prin asimetria ei. Aceasta este una din acele rame construite experimental, de dragul
formei, fara a avea ceva anume de incadrat in ea. Imi imaginez ca avand
atata forta nu se vor gasi prea usor tablouri sa i se potriveasca. Am
gandit-o insa pentru America, si mai exact pentru un anumit tip de
pictura navala si industriala care ar arata bine in astfel de
rame. Oglinzile si vitraliile arata si ele bine atunci cand sunt incadrate in
maniarea aceasta.
Daca vi se pare ciudat acest vitraliu realizat de Ema Dica, aveti dreptate! Pentru a putea "functiona" in chip de tablou, adica rezemat de perete, si nu de vitraliu propriuzis, am aurit spatele vitraliului si foita respectiva reflecta intr-un chip mai putin spectaculos, dar totusi neasteptat, lumina ambianta. Despre culori va pot spune ca au devenit mai puternice si ca au virat, natural, spre galben, ceea ce reprezinta un castig. Mie unul imi place.Aceasta rama ROSCA'S este o buna exemplificare a ramelor construite special pentru tabloul pe care-l inrameaza. Astfel de rame nu pot fi obtinute din baghetele prefabricate ale atelierelor obisnuite de rame. Aici profilul simplu a fost ales sa corespunda acestei lucrari moderne iar designul, culoarea si finisarea au fost realizate pe rama din lemn abia dupa ce aceasta a fost croita si incheiata. Altfel nici n-ar fi posibil sa avem o ornamentie Art Nouveau distincta la colturi si pe mijlocul laturilor. Astfel de rame sunt de fapt unicate si n-ar putea fi schimbate/folosite cu alte lucrari decat cele pentru care au fost realizate pentru ca modificarile dimensionale ar distruge designul si ar sacrifica estetica ramei.
Hai sa privim si spre alte exemple de rame originale (de design) construite cu grija de a pune in valoare lucrarile de arta pe care le incadreaza. Pentru inceput, o rama pastiglia in stil Montparnasse.
A doua lucrare din grupul de mai jos este un basorelief cu cai, de Mircea Irimescu, inramat intr-o rama simpla imbracata in folie de cupru.
Iata in continuare o icoana semnata Rina si Ilie Delureanu 1889. Stranepotul acestora, Doru Delureanu, din Craiova, a tinut sa inrameze aceasta fragila lucrare intr-o rama deosebita si asta l-a adus din nou pe la noi. I-am produs o rama simpla, cu panou albastru si simbolurile cristice binecunoscute scrijelate la colturi. In partea de jos a ramei am gravat numele primilor proprietari ai icoanei si anul 1889. Simbolurile crestine de la colturile ramelor sunt in pozitie erecta. Ar fi fost o impietate sa inclinam sau sa rasturnam acele simboluri pentru a le face sa se comporte ca niste colturi de rame obisnuite. Icoana propriuzisa a fost "laminata" intre doua geamuri, la cererea proprietarului ei, pentru a nu ascunde inscrisul original de pe verso si semnaturile strabunicilor lui. Din punct de vedere artistic inramarea asta nu aduce nimic special in afara ramei. Mai mult chiar, o piesa de hartie plasata intre doua geamuri nu este chiar o idee de aplaudat, dimpotriva. Dar a fost singura solutie care ofera acces facil si la spatele calendarului.
Cealalta jumatate a lumii, pictura pe sticla de Cornelia Tersinski, inramata spectaculos intr-o rama de autor
O frumoasa rama art deco incadreaza aici un peisaj cu palc de mesteceni in executia d-lui Fl. Bosinceanu.
Portretul lui Bob Dylan, de Florin Bosinceanu, a fost incadrat intr-o masiva rama din lemn invelit in foaie de cupru. Marind imaginea, la baza ramei puteti citi, pansonat in cupru, data, numele si autorul lucrarii. Rama este si ea semnata, ca de obicei, prin pansonarea numelui ROSCA'S pe marginea ei.
Cateva dintre reproducerile de rame istorice prezentate cu ocazia primei editii a Art Safari, Bucuresti
Oglinda cu rama din lemn masiv
Peisaj industrial in rama January-MK. Greu de observat, daca nu chiar imposibil, dar aceasta lucrare a fost fotografiata prin geam, ea aflandu-se in spatele unui geam antireflex. Asta inseamna geam antireflex. Pana de curand geamul matuit era in mod gresit considerat geam antireflex in Romnaia.
Parcul central din Giurgiu
Lucrare givrata cu geam antireflex si fotografiata prin geam, fara ca asta sa afecteze calitatea imaginii.
Si aceasta pictura a fost protejata cu geam antireflex autentic. Geamul matuit nu reflecta, e drept, dar nici nu lasa privirea sa recunoasca forme, culori si detalii. Geamul matuit este "antireflexul" ignorantilor.
Trei portrete ale reginei Maria inramate intr-o rama triptic din lemn incrustat.
Pictura pe geam in culori transparente.
Peste, de Robert Florica, in penita si acuarela.Paspartura dubla si geam antireflex. Rama Roscas avand numele de "Constantinopol"
(Va rog sa reveniti la acest topic, initiat acum 3 ani, pentru ca el continua sa se imbogateasca odata cu trecerea timpului)
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor. www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------
Reproducerea integrala sau partiala a textelor si imaginilor publicate de Cornel Rosca pe acest blog este permisa cu aprobarea scrisa a autorului (adresa de contact: rameRoscas@aol.com). Va multumesc pentru consideratie.
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergere