"Cantecul de lauda a lui Miriam" (la stanga), grandiosul tablou pictat la 1836 de catre Wilhelm Hensel se afla, din 1843, in colectia de arta a casei regale britanice. In dreapta este ilustrat goblenul in 120 de culori realizat de d-na Elena Zidaru dupa acel tablou. Dupa alte incercari, in Septembrie 2013 goblenul acesta a fost inramat definitiv intr-o rama ROSCA'S inspirata de rama tabloului original.
Iata unul langa altul cum se prezenta acelasi goblen inainte, inramat intr-un atelier de rame din Bucuresti, si dupa reinramarea lui in atelierele ROSCA'S din Craiova.
Un goblen care se vinde poate fi considerat mai scump sau mai ieftin doar in comparatie cu alte goblenuri care la randul lor au fost vandute si cumparate. Goblenul care nu se vinde si nici nu este ofertat si ravnit de cumparatorii potentiali este un goblen exorbitant de scump, in comparatie cu oricare dintre goblenuri, tocmai pentru ca este o risipa pura (si asta in ciuda faptului ca autorul lui de obicei se consoleaza pretinzand ca este frumos si ca-l va pastra bucuros pentru sine).
Cum, necum pana si cei care nu isi pot permite o inramare buna (sau cei se declara indiferenti la chestiunea inramarii) ar dori de fapt rame bune pentru lucralile lor ...dar sa fie platite de altii!! Ei bine, am noutati. Intotdeauna, mai devreme sau mai tarziu, intr-un fel sau altul altcineva va plati pentru munca noastra bine facuta. Noi platim doar pentru rebutuile si esecurile proprii caci una e sa nu poti vinde si alta e sa nu vrei a vinde un goblen. Cand ceva nu se vinde inseamna fie ca este inutil, fie ca este prost executat, fie ca ii lipseste ceva, adica nu este inca terminat si gata sa fie vandut/cumparat.
Sunt sigur ca nu intotdeauna lucrati la comanda. Deci putem presupune ca atunci cand va apucati de cusut un goblen o faceti in speranta ca 1) va fi necesr cuiva, 2) ca va fi bine realizat si 3) nu-i va lipsi nimic, adica va fi intreg si apt de vanzare. Un goblen neinramat este neterminat iar cand e inramat din saracie, dupa posibilitati, atunci e ca si cum vi l-ati fi facut cadou singure. Un goblen inramat superficial sau prost, dupa buget, devine un obiect ieftin sau chiar urat in comparatie cu acelasi goblen inramat bine si fara teama de costuri. Care dintre cele doua credeti ca s-ar vinde? Lumea cumpara lucrurile de arta in primul rand pentru ca sunt FRUMOASE si PLAC, nu pentru ca sunt ieftine si mai au nevoie de ceva munca pana a deveni frumoase. Cumparatorul de lucruri frumoase nu cumpara ceva ca sa-l modifice, ca daca se pricepea sa produca frumuseti nu mai dadea banii pe ele. Cu alte cuvinte nu cumperi un tablou pentru ca e "mai ieftin" decat daca vrei sa ascunzi o pata de pe perete.
Iata mai sus si unul dintre acele goblenuri cusute aproape de fiecare dintre voi. Majoritatea copiilor acestui goblen au sfarsit prin a fi inramate dupa posibilitati, adica cat mai ieftin cu putinta, ceea ce este aproape sigur ca le-a diminuat frumusetea si valoarea. Poate va vine greu sa admiteti, dar o inramare nereusita sau nepotrivita diminueaza valoarea unui goblen pana la punctul la care el poate
deveni deadreptul respingator si nevandabil.
Dincolo de pretul platit pentru inramare, intre goblen si rama lui trebuie sa existe totala compatibilitate, nu doar coloristica ci si de stil si epoca. Daca va decideti sa inramati, incercati din greu sa evitati asocierile gen "baba cu opinci, casca si ochelari de aviator", chiar daca casca si ochelarii se asorteaza la culoare cu bluza si bastonul batranei. Din pacate, sub pretextul saraciei, prea multe goblenuri sunt inramate exact in felul acesta...
Si un sfat tehnic acum. In cazu ca nu folositi pass partout-ul care mentine el insusi distanta intre goblen si geamul ramei, asigurati-va ca intr-oduceti un separator cat de marunt in umbra faltului, o fasie discreta din carton de paspartura lipita pe marginile geamului, care sa impiedice goblenul sa intre in contact direct cu geamul. Chiar daca nu va vine a crede, in pezenta unor bruste schimbari de temperatura pe spatele geamului se formeaza condens iar condensul repetat inseamna mucegai ori lipirea lucrarii de geam. Cand zic dferente de temperatura nu ma ganditi la ceva dramatic. Daca soarele lumineaza jumatate din geam iar cealalta ramane in umbra se creaza conditiile aparitiei condensului. Condensul se vede cu ochiul liber, daca aveti separator intre licrare si geam, sau nu se vede deloc, fiind absorbit de goblen, daca acesta e in contact direct6 cu geamul. Poate ati vazut pasparturi vechi, mucegaite si ondulate. Ele au ajuns astfel gratie condensului. Primul si cel mai important rol al pasparturii sau separatoarelor este acela de a evita contactul goblenelor cu condensul.
Priviti cu atentie imaginea de mai jos. Am fotografiat condensul din spatele unui geam (inramarea unei lucrari pe hartie semnata de Marcel Voinea). Pata lenticulara, laptoasa este condensul, da, chiar dumnealui! S-a format, dupa cum vedeti, la granita dintre partea insorita si cea umbrita a tabloului. De asta trebuie sa va feriti!
Revenind, retineti ca abia prin inramare un tablou devine ancorat in zona URATULUI SI A PROSTULUI GUST SAU, DIMPOTRIVA, IN CEA A FRUMOSULUI SI BUNULUI GUST. Pana atunci el era doar o lucrare de arta neterminata. Nu sunteti in pericol sa uratiti un tablou atunci cand il coaseti pentru simplul motiv ca o faceti intotdeauna dupa diagrame si cu ate potrivite. Din pacate nu pot fi ofetite si "diagrame" de inramare ca atunci n-ati mai comenta cat de scumpe sunt ramele. Cand inramati prost si saracacios un goblen este ca si cum ati folosi ata colorata de cusut, in loc de surubite DMC, pe motiv ca e mai ieftina si stati rau cu banii. N-am intalnit inca pe cineva care sa fi facut asta, dar am intalnit destui care a calcat cu bocancii peste ultima si cea mai delicata faza din nasterea unui goblen, cea a inramarii lui.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
* Retineti ca exista TREI BLOGURI si UN WEB SITE "ROSCA'S"
* 3) Restaurari rame antice (specializat) * Retineti ca exista TREI BLOGURI si UN WEB SITE "ROSCA'S"
* 4) ROSCAS (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)
*
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S
SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are
capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau
reproducere in domeniul ramelor. www.roscas.ro
------------------------------------------------------------------
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu