joi, 11 octombrie 2012

RAMA GRIGORESCU. Depistarea falsului. (partea intaia)




*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
*      Retineti ca  exista TREI BLOGURI  si UN WEB SITE "ROSCA'S"                            
*                 3) Restaurari rame antice       (specializat)                                                    
*                 4) ROSCAS     (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)                        
*                                                                                                                                           
*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  * 




Colectionarii de antichitati sunt frecvent confruntati cu riscul achizitionarii unor falsuri si trebuie spus din capul locului ca nu exista metode universale de depistare a acestora. Fiecare domeniu isi are particularitatile si specialistii lui chemati sa dea verdictul de autenticitate si valoare. Specialitatea mea sunt ramele de tablouri si doar in acest domeniu restrans ma pot exprima cu autoritatea pe care mi-o dau trei decenii de activitate, la cel mai inalt nivel international, in domeniul restaurarilor si reproducerilor de rame antice precum si in cel al conceptiei si fabricarii ramelor de design.

In cele ce urmeaza ne vom folosi de un caz real pentru a ilustra provocarile si capcanele comertului cu rame antice, comert mai degraba eteric in Romania, dar deosebit de lucrativ in tari precum Statele Unite sau Anglia, bunaoara.

Intr-una din zile trecute am fost contactat prin email de cel care parea a fi un potential client interesat  de pretul unuei reproduceri de rama Grigorescu in executia atelierului meu de rame, ROSCA’S SRL, din Craiova. Cateva zile mai tarziu individul revine, precizand ca este pictor si ca de fapt ar avea de vanzare o rama Grigorescu pe care mi-o ofera si-mi cerea  sa-i fac o oferta in baza a trei fotografii pe care mi le atasase in corespondenta.

Aici se cuvine sa precizam niste amanunte utile intelegerii faptelor. Intr-o postare anterioara am facut o ampla paranteza privind piata americana de rame antice si preturile vehiculate acolo au aprins probabil imaginatia unora dintre cititorii mei. Trebuie subliniat insa un lucru esential: piata americana a ramelor antice se intemeiaza pe existenta unei vaste cererei de arta si antichitati de cea mai buna calitate precum si pe accesul facil la servicii profesioniste de redimensionare si restaurare a ramelor antice. Astfel rame antice sunt cumparate si, dupa redimensionarea si restaurarea lor, sunt utilizate la incadrarea unor lucrari de mare valoare rmase cumva fara ramele originale.

In Romania genul acesta de comert este total inexistent din urmatoarele motive:

1) Cu exceptia ROSCA’S, o aparitie recenta pe piata autohtona, nimeni nu
     redimensioneaza si nu restaureaza profesionist ramele antice. 

2) Colectionarii romani de arta veche sunt indiferenti la rolul si valoarea ramelor, ba mai mult, mai sunt chinuiti si de prejudecati infantile si consumatoriste potrivit carora o rama trebuie sa reprezinte cel mult a zecea parte din costul tabloului. Cu astfel de mentalitati, colectiile donate statului, de pilda, apar in scripte a fi costat nimic iar a zecea parte din nimic este egala tot nimic si, prin urmare, oricat de ieftina ar fi o rama, contabiliceste vorbind, ea va costa mult mai mult decat tabloul de re/inramat.
 
3) Casele de licitatii ignora si ele rostul si valoarea ramelor si, prin urmare, nici ele nu se pot educa publicul, grabite fiind sa realizeze vanzari cu panas si sa-si retina comisioanele cuvenite. Spre rusinea noastra nationala, pana si cele mai mari si repectate dintre aceste institutii folosesc exclusiv rame comerciale si manopera mediocra pentru incadrarea, respectiv repararea unor cadre destinate capodoperelor nationale pe care le vand.

4) Istoric vorbind, cele mai bune rame din patrimoniul national romanesc au fost create in Occident si de acolo au fost importate in Romania. Numarul lor este foarte mic in comparatie cu cel al ramelor autohtone, incerte ca stil, maestrie si valoare.

In aceste circumstante nu-i de mirare ca piata romaneasca de rame antice este inexistenta iar speciile autohtone de rame valoreaza foarte putin, neputand fi redimensionate si reutilizate pentru alte tablouri. Acesta este peisajul neospitalier in care a cazut si oferta despre care am amintit mai sus, respectiv oferta de a cumpara o asa zisa rama Grigorescu, rama pe care, pana la urmatoarea noastra intalnire, va invit sa o inspectati atent prin intermediul celor patru imagini de mai jos.

Fig. 1, Imagine de ansamblu cu fata ramei

Fig. 2, Detaliu fata rama

Fig. 3, Imagine generala spate rama.

Fig. 4, Detaliu spate rama.

(Va continua)

---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor.    www.roscas.ro
------------------------------------------------------------------

2 comentarii:

  1. ..........dupa cum vorbesti despre o rama pe care nu ai vazut-o in realitate, se vede ca vrei sa -ti faci reclama la ce faci tu.....si te dai priceput tare in aceasta arta....dar se vede de la o posta ca esti departe....doar net-ul e de tine ,ca restul iti cam lipseste......pune-ti mai multe adrese de SUA ca sa impresionezi......si ar trebui sa inlocuiesti "rame rosca" cu "rame italia"......si uita-te din cand in cand in oglinda sa te vezi ,poate te trezesti la realitate!

    RăspundețiȘtergere
  2. Asta e! Nu pot fi pe placul tuturor... :)

    RăspundețiȘtergere