luni, 27 august 2012

CONFECTIONAREA UNOR PASS PARTOUT (pasparturi) ORIGINALE




*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
*      Retineti ca  exista TREI BLOGURI  si UN WEB SITE "ROSCA'S"                            
*                 3) Restaurari rame antice       (specializat)                                                      
*                 4) ROSCAS     (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)                           
*                                                                                                                                             
*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  * 




O paspartura este mult mai mult decat un chenar meschin, ori generos, in jurul lucrarii de inramat. Acolo unde ea exista, sau unde este necesara, paspartura devine o parte vitala a inramarii si adesea ea va face diferenta intre succesul sau insuccesul unui obiect de arta inteles ca ansamblul estetic si functional al lucrarii de arta si incadrarii acesteia.

Paspartura se alege intotdeauna cu multa discriminare si arta, nu doar in functie de culoare sau nuanta, ci si de textura ei. Intre lucrarea de arta, paspartura si rama sa exista legaturi de armonie si integrare artistica. Astfel, intr-o incadrare profesionista, detalii semnificative din lucrarea de arta se vor regasi sub o forma sau alta in paspartura si rama iar aceasta subtila inrudire prin forme, ritmuri, texturi sau culoare transforma ansamblul intr-un tot unitar, in obiectul de arta care are o identitate si existenta de sine statatoare.

Prin meritele unor producatori, de genul Crescent sau Bainbridge, sunt puse la dispozitia rameurilor profesionisti mii de modele de pasparturi (pass partout) de toate culorile, nuantele si texturile imaginabile. Dar chiar si aceasta paleta uriasa de mijloace se dovedeste asesea insuficient de expresiva si rameurul profesionist, artist si el in felul lui, este atunci nevoit sa intervina si sa inventeze solutii inedite care sa realizeze uniunea durabila si perfecta dintre lucrarea de arta si rama sa. Acesta e momentul cand intra in scena cunostintele tehnice si abilitatile practice ale rameurului profesionist chemat sa modifice sau sa creeze el insusi pasparturi unicat, in forme si designuri acordate perfect cu lucrarea de arta.

Iata de pilda cateva asemenea pasparturi. In unele cazuri pasparturile obisnuite pot fi innobilate daca la interior el se termina intr-un chenar, ca o rama miniaturizata, din lemn, baghetele respective numindu-se filet. Filetul este de fapt o ramuta minuscula al carei falt este in afara, nu inauntrul ei. Paspartura se ataseaza pe acel falt.
  1. Paspartura texturata cu filet auriu


In acest prim caz, paspartura este din mucava iar filetul are un profil semirotund, argintat si patinat, de numai 3 mm. Textura grunjoasa a pasparturii acesteia face minuni in cazul unor lucrari mai "aspre" iar culoarea ei gri cheama o rama cu argint si negru, asa cum a fost cazul cu lucrarea lui Vasile Grigore din ilustratia de mai jos.
 Fileturile pot avea si profile mai elaborate, asa cum se vede in urmatorul exemplu de paspartura caserata cu un material bej, imitand pielea, si cu un filet in trepte, finisat in foita de cupru. 


In alte imprejurari lucrurile se complica si pasparturii i se aduc elemente de design sugerand caramizile sau zidurile din caramida, pentru a reflecta ceea ce se intampla in lucrarea de arta sosita la inramat.
Aici vedeti o paspartura normala care a fost gravata si vopsita pentru a complimenta perfect lucrarea de inramat.
In imaginea de mai sus "caramizile" sunt si mai evidente, ele fiind realizate prin lipirea unor fragmente de paspartura pictata in caramiziu, fragmente lipite pe o alta paspartura care va servi drept suport. Si exemplele pasparturilor speciale continua cu pasparturi stucate si pictate in maniera venetiana, respectiv cu altele placate cu piele respectiv furnire, asa cum pot ele fi ele admirate in imaginile urmatoare.





Antepenultima imagine reprezinta o paspartura mai complicata, una avand o intarsie din furnir de cires. Exemplele pot continua, dar incheiem cu o paspartura dubla, caserata in material textil, acest gen de paspartura fiind mai degraba o prezenta banala (water under the bridge) in lumea americana a inramarilor profesioniste. Va reamintesc ca datorati scolii americane de rame si inramari, scoala pe care cu mandrie o reprezint in Romania, placerea unei lecturi si instruiri de calitate in domeniul ramelor si inramarilor.
Hai sa mai aruncam o privire inspre doua pasparturi cunoscute in lumea anglosaxona ca French Mats, adica paspartuuri frantuzesti.


Acest gen de paspartura este usor de recunoscut dupa benzile si liniile ei de culori si nuante pale, apoase, asortate cu cele ale tabloului. Pasparturile frantuzesti, aparute in sec. XVIII si aflate in mare voga si astazi, in atelierele de inramari de mare staif din occident, sunt create special pentru lucrarea pe care urmeaza sa o sustina in rama. Culorile, modelul sunt create ad hoc de la un caz la altul. Tehnic vorbind acestea sunt pasparturi simple, desenate si pictate de mana cu culori de apa.


Pana la aparitia manufacturii de rame ROSCA'S, in 1991, Romania nu a avut o scoala de rame si incadrari de calitate muzeala. In Romania inramarile s-au facut mereu dupa posibilitati, din imaginatie sau din amintire, si cel mai adesea din maxima saracie si zgarcenie, ambele pe un fond de grunjoasa incultura, neintelegere si aroganta neapreciere a ramelor. Traditia asta neonoranta se continua din  pacate pana in zilele noastre, piata artei romanesti fiind viciata de ignoranta, indiferenta si prejudecati pana la cele mai inalte niveluri, in niste zone in care nu te-ai mai fi asteptat sa le intalnesti. De aceea nu trebuie sa mire pe nimeni ca in Romania 1) ramele si inramarile istorice de buna calitate  provin fara exceptie din Occident 2) atelierele obisnuite de rame sunt surclasate atat prin oferta cat si prin rafinamentul prestatiilor de mai toti vecinii nostri, incluzand aici si pe moldoveni (vezi de exemplu moldDeco) si 3) capitala incontestabila a ramelor romanesti se afla la Craiova. Partea nostima e ca nici macar Craiova n-are habar si nici ca-i pasa prea mult de isprava asta, romanii intotdeauna apreciindu-si valorile abia dupa ce le-au pierdut!

---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor.    www.roscas.ro
------------------------------------------------------------------

2 comentarii:

  1. Citesc cu mare placere postarile dumneavoastra din care invat mereu cate ceva. Frumoasa lectie despre paspartura, si nu numai! Multumesc!
    Viorica

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu multa placere, doamna. Cititori ca dumneavoastra ma motiveaza sa scriu pe acest blog.

      Ștergere