sâmbătă, 13 octombrie 2012

RAMA GRIGORESCU. Depistarea falsurilor (partea a doua).




*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
*      Retineti ca  exista TREI BLOGURI  si UN WEB SITE "ROSCA'S"                            
*                 3) Restaurari rame antice       (specializat)                                                    
*                 4) ROSCAS     (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)                        
*                                                                                                                                         
*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  * 


Ce sunt si cum arata ramele Grigorescu?

Ramele carora azi le spunem Grigorescu nu sunt opera maestrului si nici macar n-au fost concepute de el. Ele erau niste rame mai mult sau mai putin comune prin atelierele din epoca sa, rame pe care pictorul le-a indragit si le-a folosit in chip repetat. Precizez ca operele lui Nicolae Grigorescu sunt incadrate trei feluri de rame: ramele Barbizon, ramele neoclasice cu caneluri si rama care a ajuns sa-i poarte numele, respectiv o rama caracterizata printr-un colan floral de jur imprejurul deschiderii si un panou exterior neted, avand textura nisipoasa. Ramele de acest tip au la interiorul lor un chenar cu o suprafata neteda si usor inclinata spre interior. Colanul este asezat pe un soi de soclu mai mult sau mai putin incarcat din punct de vedere geometric, iar finisarea este in imitatie de aur si bronz. Nu-mi amintesc sa fi intalnit vreodata o rama Grigorescu finisata in foita de aur autentic, desi ramele franceze Barbizon si indeosebi cele neoclasicele, cu canelura, erau finisate in aur adevarat. Din ce cunosc eu, rama Grigorescu este un tip necunoscut si neretinut de istoria  ramelor occidentale. Am prezentat in cateva ocazii aceasta rama la expozitia de arta si rame WCAF, care are loc anual in Las Vegas, si va pot spune ca nimeni nu a recunoscut-o si nici nu a bagat-o in seama. Asta inseamna doua lucruri: fie ca ea era si a ramas minora si de aceea nu s-a pastrat in memoria occidentalilor, fie ca a fost de fapt produsa doar prin partile noastre, in buna traditie a mesterilor locali, care luau de ici si de colo diverse elemente constructive si produceau rame hibrid dupa ureche si din amintiri.

Rama franceza Barbizon

Rama neoclasic francez cu canelura

Rama Grigorescu

Colanul reprezinta o sucesiune simetrica de diverse flori, boboci si frunze de trandafiri, romanite, iasommie si florile de nu ma uita si el se gaseste plasat pe cea mai inalta cota a ramei. Mijloacele colanelor sunt marcate fie prin elemente decorative sugerand panglicile incrucisate, fie prin blocuri decorative masive. La colturi colanul este intrerupt de niste blocuri oblice sugerand panglica sau nodul de panglica.
Colanul nu este un motiv decorativ specific ramelor Grigorescu. Dimpotriva, el a fost un element decorativ banal in a doua jumatate a secolului XIX, cand a aparut indeosebi sub forma de laur si stejar, si mult mai rar de flori sau fructe. Colanul reprezenta o revalorizare, o interpretare industriala a genului de rama italiana renascentista de tip Tondo, dupa cum si acestea au reprezentat o revenire a motivului ghirlandei antice ca simbol al belsugului sau gloriei.


Comparatia stilistica

Rama nu rezista unei prime examinari stilistice, neavand in comun cu rama Grigorescu decat ideea generala de colan floral. Cum in epoca lui Nicolae Grigorescu ramele tablourilor erau inca in buna masura rezultatul unei munci manuale, ne putem astepta sa gasim si mici deosebiri de la o rama la alta. Dar rama asta are, cu indulgenta, vagi asemanari, nicidecum mici deosebiri fata de modelul devenit clasic pentru rama Grigorescu. Stilistic vorbind, aceasta rama se dovedeste a fi un ghiveci, cu puternice accente italienesti (profil, ghirlanda/colan si  ornamentul exterior Carlo Morata stilizat)

Detaliu colt rama de evaluat
Totusi, o rama cu varsta de peste un secol este considerata o antichitate si este pretuita altfel decat o rama mai noua. Ramane ca in episodul urmator, ceva mai tehnic, sa inspectam si sa interpretam rama asta din punctul de vedere al vechimii si al tehnicilor folosite la realizarea ei.

                                                                                                                   (va continua)


---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor.    www.roscas.ro
------------------------------------------------------------------


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu