duminică, 8 iulie 2012

Viitorul atelierelor de rame si inramari la comanda




*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
*      Retineti ca  exista TREI BLOGURI  si UN WEB SITE "ROSCA'S"                            
*                 3) Restaurari rame antice       (specializat)                                                      
*                 4) ROSCAS     (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)                           
*                                                                                                                                             
*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  * 




De ceva vreme incoace, cam cateva decenii la numar, inramarea tablourilor a ajuns sa reprezinte mai degraba un serviciu decat un proces de productie. Diviziunea muncii in acest domeniu a simplificat si redus la minimum activitatea atelierelor de rame/inramari. Astfel, daca in trecut rameurul era cel care alegea rama cea mai potrivita tabloului, o construia el insusi, pornind de la zero, si apoi asambla lucrarea de arta in acea rama, astazi el poate, la limita, functiona fara sa posede nici un utilaj, nici o farama de bagheta in atelierul sau si fara sa aiba nici cele mai vagi cunostinte si aptitudini practice, el urmand a se intrebuinta doar atat cat sa monteze lucrarea de arta intr-o rama aleasa de client si livrata, prin curier, atelierului de rame, direct din depozitele de baghete si rame prefabricate ale importatorilor/distribuitorilor. Baghetele, ramele intregi (la dimensiuni standard) si chiar ramele la comanda, inchise sau nu, sunt in mod curent livrate la zeci, sute si chiar mii de kilometri distanta.

Evident ca atelierele de rame pot retine un grad mai mare de autonomie, daca vor, si sa croiasca, respectiv sa inchida in continuare rame dintr-un inventar (inevitabil redus) de baghete prefabricate cumparate si pastrate pe stoc. Avantajele lor se contabilizeaza in timpul de livrare si economisirea banilor cheltuiti cu out sourcing-ul. Exista insa avantaje chiar mai consistente pe talerul opus al balantei. Cei care aleg sa telefoneze sau sa faxeze unor distribuitori pentru a comanda rame croite si chiar asamblate la comanda vor avea nevoie de mult mai putin spatiu de lucru, platind chirii si utilitati mai reduse, se vor lipsi de utilajele grele, periculoase si prafoase, putand porni si rula un business cu un capital mult mai mic si putand oferi in acelasi timp clientilor o varietate 1500-2000 de modele posibile de rame. Practic, doar suprafata peretilor ocupati de mostre reprezinta limita superioara a diversitatii oferite de aceste ateliere de inramare.  Serviciile de curierat rapid, la preturi modice, fac posibila aceasta schema de business nu doar in SUA sau vestul Europei, dar si in Romania.

Daca acest model (sa-i zicem american) de ateliere de inramare la comanda a proliferat nestingherit in SUA si Europa occidentala, e de presupus ca si in Romania, mai devreme sau mai tarziu, lucrurile vor urma acelasi fagas. Daca acest model nu a fost inca deplin generalizat si aici asta se explica doar prin slaba oferta (concurenta intre ramari) si indeosebi prin modestia si resemnarea traditionala a consumatorilor romani (cerere anemica si nepretentioasa). Lucrurile nu vor ramane astfel pentru totdeauna caci romanii  sunt expusi masiv influentei unor tari mai avansate decat este Romania.

Simplificarea activitatilor specifice atelierelor de rame a facut ca teritoriul acesta sa fie ravnit si invadat pretutindeni de foarte multi intreprinzatori, cei mai multi avand putine legaturi sau nicio legatura anterioara cu arta, designul interior sau ramele, intreprinzatori care au devenit peste noapte ramari si si-au facut ucenicia pe banii si spinarea clientelei lor naive. Asa se face ca, pana in urma cu vre-o 10 ani, in SUA se gaseau cel putin 25.000 de ateliere de rame si inramari la comanda (conform statisticilor PPFA, adica a Asociatiei Ramarilor Profesionisti din America). Pastrand proportiile, asta ar insemna echivalentul a cel putin 1666 de asemenea ateliere intr-o tara precum Romania! In anii aceia, cu ajutorul Paginilor Aurii (Yellow Book), am numarat eu insumi aproape 200 de ateliere de inramat numai in insula Manhattan din New York. Astazi mai exista aproximativ 5.000 de astfel de ateliere pe tot cuprinsul Americii, ceea ce inseamna un adevarat holocaust pentru bransa noastra, holocaust ce are doar partial si incidental de aface cu acesti ultimi 4 ani de criza economica mondiala.

Ce anume a contribuit la extinctia a 80% dintre atelierele americane de rame este un subiect prea vast pentru a putea fi expediat in doar cateva fraze. Totusi, la acest punct ma voi limita a spune doar ca progresul istoric, indiferent daca ne convine sau nu,  este neiertator si ca aceste ateliere de inramari au urmat acelasi drum spre neant pe care l-au parcurs mai inaintea lor si atelierele de croitorie, pantofarii, palarierii, dogarii etc. Standardizarea si productia de masa (cu consecinta compromisurilor estetice si a pervertirii gusturilor publicului), si indeosebi pretului imbatabil al surogatelor au avut cuvantul decisiv si in aceasta chestiune. Inseamna asta ca vor disparea rameurii cu totul? Nu chiar. Unii dintre cei mai buni vor supravietui ca "maestri ai ramelor" si vor deservi o piata rarefiata si elitista, foarte exigenta si capabila sa plateasca pentru calitatea si rafinamentul unor rame si inramari cu totul si cu totul speciale. Ceilalti vor deveni amintire.


---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor.    www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------


Reproducerea integrala sau partiala a acestor articole este permisa cu acordul scris al d-lui Cornel Rosca.
Va multumim pentru intelegere. Adresa de contact este RameRoscas@aol.com

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu