vineri, 4 mai 2012

ASA VA PLACE ISTORIA RAMELOR? (IV) Venetienii, parintii tehnologici ai ramelor moderne.




*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
*      Retineti ca  exista TREI BLOGURI  si UN WEB SITE "ROSCA'S"                            
*                 3) Restaurari rame antice       (specializat)                                                      
*                 4) ROSCAS     (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)                           
*                                                                                                                                             
*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  * 




Despre cum sunt produse ramele in zilele noastre

Putini dintre dvs. au idee cum se produc ramele de astazi si inca si mai putini ghicesc cum erau ele facute cu secole in urma. Ramele din zilele noastre sunt niste baghete lungi din lemn sau, mai nou, din tot soiul de materiale plastice, sosite gata finisate din fabrica. Din ele ramarii de pe toate meridianele si paralelele mapamondului vor taia lungimile si latimile viitoarelor rame si le vor imbina la 90 de grade. Unele dintre sipcile acestea au ornamente in relief, mai mult sau mai putin complicate, altele raman simple si netede, cucerind mai degraba prin frumusetea subtila si sobra a finisarilor suprafetelor poleite, vopsite ori lasate "natur" decat prin alambicate zorzoane.

Ramele ornate trec printr-o masina care seamana oarecum cu masina de tocat carnea, atata doar ca, in loc de carne, pe sus se incarca masa despre care am vorbit data trecuta, iar pe gura masinii vor iesi, unele dupa altele, sipcile pe suprafata carora niste valturi speciale preseaza si imprima diverse modele decorative repetitive. De aici ramele vor ajunge candva intr-o alta masina echipata cu role uriase de foita "de aur" (bronz, alama) sau "de argint"(aluminiu). In aceste masini se depune poleiala pe suprafata ornata. Pana in urma cu putina vreme puteam spune ca mai urma o ultima faza manuala, de finisare, dar astazi sipcile ramelor sunt gata finisate in sensul ca patina viitoarei rame este "fotografiata si tiparita" direct pe foita!

Si niste consecinte...

Productia industriala a ramelor trebuia sa convinga publicul sa consimta la unele compromisuri (estetice in cazul acesta) in schimbul abundentei ramelor si a pretului lor scazut. Astfel, desi multi clienti ar sesiza rapid si s-ar revolta daca o rama nu este imbinata perfect la 90 de grade,  ori daca afla vreo pata sau o mica zgarietura, undeva, pe suprafata ei, nimeni nu va mai protesta si de fapt nici nu va remarca faptul ca armonia colturilor a fost definitiv distrusa, rama avand cel mult doua colturi diagonale asemanatoare ca forma. Nici culoarea ideala nu mai este o optiune pentru consumator. Acelasi fenomen il reintalnim in industria imbracamintei, incaltamintei si chiar in cea a hranei de fiecare zi. Cumparam hainele care doar ne incap, si pe care le vom asorta intre ele, nu pe cele care ni se potrivesc pentru ca au fost "turnate" pe corpurile noastre. In consecinta, eleganta vestimentara individuala a disparut, fiind inlocuita cu stilul baggy (engl. sac). Purtam hainele descheiate, atarnand pe noi ca pe umerase, acesta fiind parte a pretul platit de consumatori pentru abundenta si ieftinatatea hainelor. Fast food-ul, legumele si carnea hormonizate sunt si ele rezultatul unor compromisuri de acelasi fel facute in numele mancarii ieftine si abundente

Venetienii, pun de-o revolutie...

Revenind la rame, nici ele nu puteau scapa tendintei acesteia. Putini stiu insa ca venetienii sunt cei care au rostogolit bulgarele la vale, starnind avalansa productiei industriale din domeniul ramelor si anticipand cu aproape trei sute de ani ceea ce v-am descris mai sus. Arte povera si stilul baggy sunt indeaprope inrudite prin necesitatea de a face ca lucrurile sa fie tot mai ieftine si mai abundente.
Ne vom folosi in cele ce urmeaza de trei imagini cu rame de oglinzi venetiene, antice, din secolul al XVIII-lea. Imaginile acestea au fost imprumutate cu stiinta d-lui  Michael Gregory, de pe siteul companiei sale, Arnold Wiggins & Son din Londra (www.arnoldwiggins.com). Iata pentru inceput o oglinda cu rama venetiana rococo de pe la 1745.

Oglinda venetiana rococo din secolul al XVIII-lea.

Abundenta aceasta de ornamente (flori, frunze, panglici si masca hidoasa de la baza ramei) n-au fost sculptate, ci sunt stucatura, iar asta inseamna ca s-a facut acolo o mare economie la manopera, cu rezultatul concret al maririi productivitatii si micsorarii costurilor de fabricatie. Am putea spune ca "masa" moderna sta deja gata sa-si faca aparitia si sa-si joace rolul ei covarsitor in istoria ramelor. Ramele stucate au coexistat cu ramele avand ornamentele sculptate, pana hat-incoace, spre secolul XX, multe rame Barbizon fiind si ele niste rame cu ornamentele din stucatura (ipsos).
Dar surprizele cu adevarat mari abia urmeaza. Iata in continuare o rama venetiana cu totul remarcabila, de prin 1725.
Oglinda venetiana din secolul al XVIII-lea cu rama pictata manual.

Modernitatea acestei rame este de-a dreptul socanta, in sensul ca aici s-a operat cu mai multe idei neobisnuit de avansate pentru epoca respectiva. Sa le punctam pe rand. 1) simplitatea profilului rotunjit. 2) laturile ramei provin dintr-o sipca mult mai lunga care a fost prefinisata (pictata pe lungime) si apoi taiata si asamblata la dimensiunile dorite, exact asa cum se procedeaza si astazi, dupa aproape trei veacuri! 3) rama astfel obtinuta sacrifica proeminenta vizuala, simetria si congruenta  colturilor si mijlocasilor si 4) mai mult, cel care a pictat cu nonsalanta pe rama a facut-o fara nici cea mai mica ezitare sau grija pentru ritmul (repetititia) si simetria designului floral, ceea ce inseamna un anumit curaj artistic chiar si pentru zilele noastre.
Bomboana de pe tort o reprezinta insa rama din ultima imagine (datata cu aproximatie 1740, deci contemporana cu rococo-ul din prima fotografie), unde regasim toate aspectele amintite la rama precedenta si inca ceva in plus! Ornamentul floral verde pe fond galben a fost pictat ...pe hartie, in benzi, si acestea au fost mulate si lipite pe suprafata lemnului exact asa cum se procedeaza in zilele noastre cu foita metalica avand patina printata!!! Cu alte cuvinte, "toate-s noi si vechi sunt toate"! Mai mult chiar, ceea ce in epoca trecea probabil drept surogat de rama va sfarsi, 300 de ani mai tarziu, prin a sta alaturi de mult mai pretentioasa surata rococo intr-un select templu al ramelor din Londra, iar mie-mi va fura o noapte de nesomn pentru a va destainui aceste ganduri.

Oglinda venetiana din sec. XVIII caserata cu benzi de hartie pictate.

---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor.    www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------


Reproducerea integrala sau partiala a acestor articole este permisa cu acordul scris al d-lui Cornel Rosca.
Va multumim pentru intelegere. Adresa de contact este RameRoscas@aol.com

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu