sâmbătă, 14 noiembrie 2020

Despre restaurarea ramelor

Mai jos gasiti raspunsul oferit cuiva, de pe internet, care dorea sa-si "faca mana" restaurand o rama culeasa de la gunoi si cerea sfaturi practice oricui avea ceva de contribuit. Cum sfaturile curgeau in cascada, care mai de care mai voluntare si mai sinucigase, am decis sa-mi ofer si eu opinia.

Acesta este pacientul.
Restaurarea profesionista a unei rame este un proces complicat care implica cunostinte si experienta deosebite. Ca ordin de valoare, daca a face o rama de la un cap la altul valoreaza 100, a face o copie/replica a unei rame anume valoreaza de 4-5 ori mai mult iar a restaura profesionist o rama le intrece cu mult pe ambele. Asta e motivul pentru care proprietarul unei rame trebuie sa auda mai intai daca are o rama care merita investitia respectiva (restaurarea) sau nu. In cazul de fata raspunsul este categoric NU MERITA. Ne uitam la una din acele rame de proasta calitate, incropita din metraje, in atelierul unui geamgiu care facea si garnise, si rame si taia geamuri sau oglinzi. Probabil ca rama are valoare sentimentala daca proprietarul ei se gandeste sa o repare, ca de restaurare nu incape vorba. 
Problemele cele mai complicate pe care le veti avea de rezolvat vor fi doua la numar. 
(1) Luarea amprentei dupa o portiune sanatoasa (un fragment intreg al ornamentului) si turnarea in aceasta matrita a poartilor lipsa de care ar fi nevoie pentru rezolvarea lacunelor. Desigur ca aici intervin si alte multe aspecte, cum ar fi materialul flexibil, semiflexibil sau rigid din care se face matrita, in functie de care se alege apoi materialul de turnare. Ca o paranteza, intr-o matrita (amprenta) rigida poti presa un material ca o coca ce nu se va deforma dupa racire si va ramane elestic, intaridu-se in timp. Dar aici intram in bucataria serioasa si nu e cazul. Intr-o matrita flexibila poti doar turna si astepta sa se intareasca piesa respectiva inainte de a o elibera. Pe scurt, din matrite flexibile ies piese rigide si ele trebuie aduse la grosimea si marimea potrivita. Din matrite rigide ies piese flexibile. Atentie, ornamentele ramei au pe alocuri sub 1 mm grosime pentru ca ele au fost presate la calt pe rama, nu au fost produse in alta parte si apoi lipite acolo. Ar fi o dovada de mare indemanare si rabdare daca reusesti sa completezi o singura lacuna in felul acesta, subtiind piesa rigida. In restaurari adevarate nu se admite decat folosirea aceluiasi tip de materiale ca cele folosite in original, dar in reparatii puteti folosi orice va simtiti confortabil sa manuiti si stiti ca puteti lipi la locul potrivit, fie ipsos, fie chituri. Fiind o rama care a fost ornata industrial, de masini, puteti conta pe o anumita perfectiune. In cazul acestor rame ornamentele se repeta aidoma si sunt stabile dimensional. Chiar si o gresala se repeta la intervale egale. Asta va permite sa lucrati cu materiale solide pentru ca lacuna are nevoie de o portiune de ornament care se gaseste deja undeva pe rama in grosimea, unhiul si curbara potrivita. In cazul acestei rame ornamentul nu are unghiuri negative si deci puteti linistit folosi matrite flexibile si turnatura rigida, ca nu se vor agata si rupe la scoatera din matrita. Ca agent de separare puteti folosi bronzul pudra pe care-l pensulati in matrita si scuturati excesul. 
(2) A doua problema mare va fi sa faci sa nu se vada locul unde ai refacut integritatea ramei. Dar pastrarea intacta a suprafetelor originale este o cerinta de restaurare profesionista. Or am stabilit ca rama asta este un jaf si nu merita restaurata la aceste standarde pentru ca atunci ar trebui sa stii ce faci sau, daca nu stii, sa platesti cu bani grei pe altcineva sa o faca in locul tau. De aceea iti recomand ca la sfarsit, cand totul e gata, sa refinisezi rama si sa o repatinezi in intregime. Nu stii si nici nu merita sa integrezi cromatic interventiile tale in restul ramei. 
Rama a fost initial finisata in Schlagmetal, caruia taranoii si sarlatanii din Romania ii spun foita de aur, desi foita aia e doar un aliaj de cupru si zinc. Reaureste cu Schlagmetal si apoi, asa cum zicea cineva mai sus, foloseste-ti imaginatia sa patinezi rama in mod credibil. A propos, Schlagmetal-ul se va innegri in timp caci, cu exceptia aurului autentic, orice metal oxideaza in ambianta terestra. Lacuieste foita dupa ce s-a uscat, dar ai grija ce lac folosesti pentru ca nu vrei sa ti se reactiveze mixtionul folosit la aurire. Mai departe e vorba de imaginatie. Fa cu rama cam tot ce crezi ca i s-a intamplat in ultimii 50-70 de ani si va iesi bine. 
Inchei intr-o nota mai profesionista. Majoritatea oamenilor inteleg patina ca ceva negru la baza si curat deasupra si atunci restauratorul de ocazie spala intr-o solutie de bitum rama si o sterge repede, negreala ramanand, lucioasa la fundul ornamentelor. Asta e semnatura ignorantilor si cei care asteapta sau pretind asa ceva sunt si ei ignoranti. Patina nu e neagra iar ornamentele nu sunt lucioase si radiante. Patina este mata si ceva mai inchisa la culoare, dar nu negricioasa si lucioasa. Murdaria e mai inchisa la culoare, nu patina. Iar varfurile ornamentelor sunt cele care isi pierd primele aurul din cauza frecarii in timpul curatarii ramelor. Mergeti in muzee si priviti ornamentele ramelor vechi ca sa vedeti cat sunt de roase si inchise la culoare tocmai pe proeminente, nu in zonele adanci.

---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor istorice   www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------

Un comentariu:

  1. Excelent articol!
    Intr-adevar, este o diferenta mare intre profesionalism si diletantism.

    RăspundețiȘtergere