Unui observator atent si inteligent nu-i va scapa faptul ca pictura acesta nu mai are rama originala, adica cea care a fost croita pe masura lui. Internetul ne salveaza insa si de data asta pentru ca acolo vom gasi si imaginea de epoca in care aceasta pictura apare inramata in rama ei originala. Iat-o!
Tabloul se infatiseaza stingher si modest, aproape neinsemnat in rama sa originala, o rama comerciala executata dintr-o bagheta simpla, ingusta, monotona si monocroma de culoare aurie, fara nimic viu si spectaculos in ea, o rama ieftina si anosta care convine buzunarului artistilor saraci asa cum era si Modigliani. Rama aceea a fost schimbata undeva, candva, de cineva. Cred ca atunci cand a fost schimbata valoarea de piata a tabloului era destul de ridicata pentru a i se cuveni o alta tinuta. Stiu ca unii muzeografi, restauratori si colectionari romani, convinsi ca ramele nu trebuie schimbate, mai ales "ramele originale", vor ramane consternati. Dar ce anume era original in prima rama? Nu era un unicat si nici un exemplu de maestrie. Sa presupunem chiar ca ea a reprezentat alegerea pictorului. Dar, la cat de sarac a fost, Modigliani a inramat cum a putut, nu cum ar fi dorit sau cum s-ar fi cuvenit. Si atunci inseamna ca rama originala era edificatoare doar pentru neputinta pictorului, nicidecum pentru preferintele lui artistice. Or capodoperele artistice se cuvin pastrate si prezentate in cea mai avantajoasa lumina posibila.
Rama originala a fost schimbata cu o rama antica, o frumoasa cassetta bulinata italiana din secolul XVII sau chiar mai veche. Rama este acoperita cu foita autentica de aur iar panoul ei este ornat prin pansonare, o tehnica ultra-straveche care reda un subtil motiv, la fel de italian ca si Renasterea in care el a fost pe larg utilizat. Din cauza panoului ornat prin pansonare rama nu ar fi putut fi redimensionata fara a strica cursivitatea, unitatea si eleganta ei. Prin urmare rama a ramas supradimensionata si s-a recurs la o insertie (paspartura) care sa preia diferentele de gabarit dintre pictura si rama. Asa se explicatia pe scurt ciudata sa insertie.
Priviti indelung pictura in rama ei actuala. Veti recunoaste ca rama lata o avantajeaza. Tabloul valoros are acum o rama pe masura cu care coabiteaza minunat, chiar daca nu sunt de aceeasi varsta. Ambele sunt niste creatii iesite din mainile si inimile unor oameni si se completeaza reciproc. Ambele sunt vii si vibrante. Acum imaginati-va cum ar fi aratat acelasi tablou incadrat intr-o rama de acelasi gabarit, chiar si avand un profil si design asemanator, reaizata insa din baghete de plastic prefinisate, produse industrial, undeva in China, rame ieftine raspandite si regasite in cele mai diverse locuri si imprejurari... incadrand kitschuri si oglinzi prin localuri publice sau locuinte particulare.
#RameRoscas, #RameInramarideCalitateMuzeala, #RamesiIncadrariRomania.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
* Retineti ca exista TREI BLOGURI si UN WEB SITE "ROSCA'S"
* 3) Restaurari rame antice (specializat)
* 4) ROSCAS (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)
*
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor si firmelor clasice www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu