Varstele unei rame, diverse ei faze de patinare.
Daca azi ramele noi incearca sa para intotdeauna mai vechi decat sunt, in perioada Renasterii si a secolelor care au urmat ele erau stralucitoare si se dorea sa ramana astfel caci, printre altele, ele cautau sa mistifice privitorul in credinta ca erau faurite din aur masiv, spre slava si grandoarea proprietarilor . Dupa trecerea secolelor ramele supravietuitoare isi arata insa din plin varsta. Poleiala lor originala s-a stins si subtiat pana la disparitie, lasand sa se (intre)vada culoarea bolusului de dedesubt. In crevasele ornamentelor s-au adunat praful, grasimea si fumul formand o crusta pamantie, practic imposibil de indepartat, iar nenumaratele generatii de insectele care s-au cuibarit in lemnul lor sau doar si-au lasat dejectiile peste tot au si ele o contributie. Daca la acest tablou mai adaugam defectele si slabiciunile imbinarii lemnului, care intre timp au devenit aparente sub forma de crapaturi si fisuri, cat si restul cicicatricilor dobandite accidental prin lovire, ardere sau scurgerea unor lichide, ceea ce obtinem este un aspect ruginit si obosit pe care-l numim PATINA.
Oamenii moderni si educati nu doar ca intelege si accepta patina dar chiar o cauta se estaziaza cand o regasesc pe lucrurile vechi sau pe reproducerile reusite ale unor lucruri din alte epoci. Patina este atat de raspandit acceptata drept semn distinctiv de frumusete, vechime, distinctie si valoare incat pana si pe ramele cele mai noi si ieftine, cele facute induatrial prin tari mai mult sau mai putin exotice si sarace intalnim negresit patina, o patina imitata cu multa si stangace insistenta. Astfel toate baghetele au foita patata, fisurata si aparent abrazata iar crevasele ornamentelor sunt invariabil innegrite atunci cand nu sunt innecate in culoari opace sugerand praful devenit patina. Este o patina kitschoasa, tiparita pe suprafata baghetelor direct din fabrica, dar e totusi nelipsita! Daca pana si ieftinaturile astea incearca sa simuleze patina, apoi la ramele de calitate chiar e obligatoriu nu doar sa existe dar si sa fie cat mai credibila cu putinta. Producatorii de rame noi de calitate muzeala precum si restauratorii de rame antice se disting prin savanta intelegere si cunoastere a patinei si prin capacitatea de a o reproduce cu deosebita acuratete.
O patina superioara nu inseamna vopsirea sau pictarea unor detalii, ci un proces accelerat de imbatranire a ramelor, adica trecerea lor, pe rand, prin toate fazele existentei lor fizice firesti pornind de la aspectul impecabil, virgin al ramelor proaspat aurite si terminand cu ultima fisura si ciobitura reala, adaugata insa cu buna stiinta. Incercati sa desenati din imaginatie niste stropi aparuti ca din intamplare pe suprafata ramei sau niste fisuri credibile si veti descoperi curand ca noi, oamenii, avem un ritm si o ordine interioara care refuza arbitrariul; mai devreme sau mai tarziu, stropii si fisurile noastre vor deveni repetitive si decorative. Or natura si naturalul sunt arbitrare si asta avem de reprodus intr-o patina de calitate. Pentru o patina credibila chiar trebuie sa distrugi de bunavoie si la modul "intamplator" ceea ce ai facut la perfectie pana atrunci. Imperfectiunile si stangaciile pe parcursul realizarii ramei nu vor preface niciodata in patina decat in fata incultilor si fraierilor. Orice lucrare bine patinata inseamna o lucrare impecabil executata care, in final, timp de cateva ore sau zile, a fost trecuta prin tot ce i s-ar fi putut intamopla in mod plauzibil pe durata unor secole. Sa luam exemplul unei mese antice. Pe blatul ei ne asteptam sa descoperim urmele unor taieturi si impunsaturi de tacamuri, urmele unor vase fierbinti sau a unor lichide varsate din gresala, urma incercarilor neizbutite de curatire sau renovare. Chiar si o arsura sau doua de la tigarile cazute din scrumiera ne putem asepta sa fie pe acolo. Picioarele mesei vor avea urmele incaltarilor pe razemetoare si tot felul de indentatii datorate loviturilor produse la mutat sau la efectuarea caurateniei. Ne mai asteptam sa gasim lemn oxidat, torsionat si chiar crapat precum si destule urme de insecte. Toate aceste amanunte si inca altele la fel de plauzibile trebuie reproduse fidel si in succesiun e rapida daca urmarim sa reproducem o patina de foarte buna calitate. O buna patina cere un executant deosebit de inteligent care a observat foarte atent si a tradus corect ceea ce a vazut pe suprafetele autentic antice si este apoi capabil sa reproduca pe obiectul muncii lui toate acele intamplari, asa cum ar povesti o carte sau un film.
Pentru a va convinge definitiv ca lucrarea de patinat trebuie mai intai executata impecabil si abia apoi trecuta la patinare voi lua exemplul unei fisuri in tablia mesei de mai sus. O fisura e ceva plauzibil sa se dezvolte la un moment dat intr-o tablie de lemn. Cum si unde, in ce forma, asta tine de eruditia si experienta executantului. Dar o fisura autentica in tablia mesei s-ar fi produs mai tarziu, pe parcursul serviciului ei, caci masa nu putea veni din fabrica gata crapata si cu peretii fisurii baituiti si lacuiti la fel ca restul mesei. Or defectele preexistente finisarii imprumuta in faza de finisare caracteristici nefiresti usor de depistat. Nu intamplator la expertizarea unei lucrari vechi primul pas este intotdeauna datarea ei. In faza datarii se cauta si se analizeaza indiciile de vechime ale materialelor si tehnologiilor folosite in fabricatie. Cele mai multe falsuri sunt depistate in aceasta faza deoarece e mai usor de imitat stiliul unui maestru sau al unei epoci, de pilda, decat sa reproduci materialele si tehnologia vremii, basca efectul scurgerii timpului asupra lor.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
* Retineti ca exista TREI BLOGURI, o PAGINA FB si UN WEB SITE "ROSCA'S"
* 3) Restaurari rame antice (blog specializat)
4) Face Book Rame Rosca's (pagina de Face Book)
* 4) ROSCAS (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)
*
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S
SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are
capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau
reproducere in domeniul ramelor. www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu