1) Atunci cand tablourile vechi si-au pierdut ramele originale.
Tablourile de valoare au fost adesea ascunse, ferite sau furate in trecutul lor si in acele imprejurari ele erau, evident, mai usor de transportat fara rame. Pe cand isi faceau revenirea la lumina zilei nimeni nu mai putea da de urma ramelor originale. Dar ramele pot fi pierdute fara urma si in conditii mai putin dramatice, asa cum, de pilda, a fost cazul muzeului Metropolitan care, acum 100 de ani, a ratacit fara sa stie cum ditamai rama de 21 de picioare lungime, spectaculos sculptata si aurita, taman rama care incadra tabloul "George Washington trecand raul Delaware" de Gottlieb Leutzer, un fel de Atacul de la Smardan de Grigorescu -la scara nostra.
Cand tablourile vechi si foarte valoroase raman fara rame se impun doua alternative.
(1.A) Prima dintre ele, cea mai purista si exorbitanta, implica cautarea, procurarea, redimensionarea (micsorarea sau marirea) si restaurarea unor frumoase rame autentice, reprezentative pentru epoca si stilul lucrarilor de inramat. In anii in care am lucrat ca restaurator, la New York, am modificat si restaurat destule rame antice aflate exact in aceasta situatie. Solutia asta insemna cateva zeci de mii de dolari investiti in inramarea unui tablou si, culmea!, niciodata n-am simtit ca beneficiarii acelor lucrari ar fi privit inramatul asa cum aveam sa descopar mai tarziu ca o fac colectionarii din Romania, care, in loc sa se bucure ca au cunparat ieftin un tablou, renunta la rama cand descopera ca ea ii costa mai mult de o zecime din cat au platit pentru tabloul respectiv.
(1.B) In lipsa unei rame antice potrivite se recurge la o reproducere de rama antica. Fiind alegerea perfecta din punct de vedere estetic si al acuratetei istorice si stilistice, o reproducerea profesionista costa mult mai putin decat o restaurare si, evident, de multe ori mai putin decat o antichitate autentica, transformata si restaurata pentru a se potrivi tabloului. Totusi, de dragul adevarului voi admite ca reproducerile de rame antice nu pot fi mai bune decat modelele la care ai avut acces si pe care ai facut scoala, restaurandu-le in trecut. O tara saraca are si muzee sarace, supravietuind la limita de jos a decentei, iar un muzeu sarac este ca o biblioteca comunala cu carti putine si neinteresante, pana si alea avand multe pagini lipsa. Asa se explica de ce adevaratii constructori si restauratorii de rame nu se pot forma si creste dacat la umbra muzeelor fanion din marile capitale culturale ale lumii, la Paris si Viena de pilda, nu in micul Paris sau in mica Viena.
2) Atunci cand ramele (mai vechi sau mai noi) au fost atat de gresit si fara gust alese incat pur si simplu slutesc si depreciaza tablourile pe care le incadreaza.
Iata cateva exemple de inramari grotesti pe care am avut sansa sa le corectez.
O lucrare de Vasile Grigore inramata de proprietarul ei "dupa posibilitati si buget" a fost reinramata la ROSCA'S.
"Primavara" lui St. Luchian, din patrimoniul Muzeului National de Arta al Romaniei, a fost initial inramata intr-o butaforie de rama (stanga) din papier mache pe suprt de lemn. Si ea a primit o rama ROSCA'S pe masura.
"Miriam's song of pride", reproducere in petit point dupa W. Hensel, inainte si dupa "tratamentul" cu o rama ce si-a propus sa reproduca si ea originalul aflat in Colectia Regala Britanica de Arta.
Tablourile moderne si contemporane romanesti s-au bucurat rareori de privilegiul unor inramari de calitate si cu atat mai putin al unora de prestigiu. Dar, deoarece ele nu sunt inca total osificate in clasificari stilistice foarte rigide, aceste lucrari se preteaza la incadrari originale care sa le serveasca impecabil pe fiecare in parte si care, de ce nu, in timp sa decanteze poate un stil de inramare autohton. Din pacate, aici opereaza o alta prejudecata a colectionarilor romani, cea care pretinde ca o rama care a apucat sa prinda patina langa un tablou (10-20 ani) trebuie pastrata chiar daca e evident ca este de factura mai recenta decat tabloul si, mai presus de toate, e atat de hada si primitiva incat sluteste si diminueaza opera pe care o incadreaza. De fapt teoria asta ascunde doar teama de a cheltui "nejustificat" cu arta, rolul ramei fiind inteles dintr-o perspectiva naiva si provinciala.
Paradoxal, perioada de crancena saracie tehnica si stilistica in domeniul ramelor, perioada comunista, a oferit doua profile de rama care au fost uniforma acelor ani si care vor ajunge probabil sa reprezinte prin secolele care vin tipul de rama "socialista" sau "labele poc" asociata istoric lucrarilor plastice realizate intre anii 60 si 90 ai secolului trecut. Ma refer la ramele Combinatului Fondului Plastic, rame acelea aurii sau albe, cu insertii (paspartura)simple, albe sau invelite, culmea rafinamentului, in tesatura aspra de sac.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
* Retineti ca exista TREI BLOGURI, o PAGINA FB si UN WEB SITE "ROSCA'S"
* 3) Restaurari rame antice (blog specializat)
4) Face Book Rame Rosca's (pagina de Face Book)
* 4) ROSCAS (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)
*
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S
SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are
capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau
reproducere in domeniul ramelor. www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu