* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
* Retineti ca exista TREI BLOGURI si UN WEB SITE "ROSCA'S"
* 3) Restaurari rame antice (specializat) * Retineti ca exista TREI BLOGURI si UN WEB SITE "ROSCA'S"
* 4) ROSCAS (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)
*
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Datele problemei:
Icoana ruseasca Maria Vladimirskaia cu pruncul.
Pictata pe lemn din secolul XIX.
Tablia din lemn a suferit considerabil din cauza atacului carilor si corfirii lemnului, iar pe mijloc a fost descleiata.
Nici suprafata pictata nu a ramas intacta.
Icoana era neinramata si avea nevoie de o rama credibila, adica executata cu mijloacele si in spiritul iconografiei rusesti de acum mai bine de 120 de ani, pe de-o parte, iar rama trebuia sa escamoteze discret faptul ca, fizic, icoana era stramba in toate planurile, pe de alta parte.
Primul pas, restaurarea icoanei.
Proprietarul icoanei a avut acces la serviciile d-lui Sfrijan, restaurator la Muzeul National de Arta al Romaniei, si acesta a facut tot ceea ce trebuia pentru a repune in circulatie aceasta lucrare, asa cum se cere in astfel de situatii, adica cu minimum de interventii exterioare. Planseul de lemn a fost reincleiat si pe spate i s-au adaugat doua "coaste" din lemn crestate in chip de piaptan pentru o mai mare elasticitate. Rolul acestora era sa consolideze fizic tablia, fara sa o indrepte, dimpotriva, ingaduindu-i la o adica si alte oscilatii sezoniere de curbura. Faceti clik pe imaginea de mai jos pentru a o mari.
Remarcati atat curbura plansei de lemn cat si conditia ei fizica. Panoul a fost realizat din doua scanduri ale caror margini au fost incleiate direct fara alte procedee tehnice de genul diblurilor sau limbii false. Citind conturul inelelor anuale de crestere putem zice ca fata interioara a scandurii din stanga priveste in sus in timp ce lucrurile stau exact invers cu scandura din dreapta. Aceasta inversare a fetelor lemnului de incleiat are o motivatie tehnica ce risca sa se piarda in epoca lemnului artificial si de aceea ma grabesc sa o mentionez in continuare. Ea are de aface cu dorinta tamplarului de a limita pe cat posibil incovoierea excesiva a plansei de lemn, asa cum ar fi fost cazul daca scandurile de incleiat ar fi avut felele orientate identic. O a doua modalitate de a limita miscarile lemnului o constituie uscarea prealabila a acestuia inainte de punerea lui in opera.
Lemnul lucreaza, adica isi modifica forma si dimensiunile pe toata durata exstentei lui fizice. Dupa ce va ajunge intr-un punct de echilibru cu mediul inconjurator modificarile lui sunt mult mai subtile, dar pana atunci, mai ales pe pe parcursul uscarii lui, aceste schimbari sunt de-a dreptul dramatice. Pe scurt, prin uscare scandura se ingusteaza considerabil pe latimea ei si mai putin pe lungime sau in grosime. In plus, daca scandura nu are cumva inelele de crestere perpendiculare pe fetele ei, va incerca sa siu le indrepte pe cele curbe, adica sa se corfeasca, sa se strambe de fapt in directia ceruta de indreptarea acelor inele de crestere. Aceste miscari de redimensionare sunt responsabile pentru crapaturile lemnului si, in cazul ramnelor, pentru descleierea si deschiderea colturilor, respectiv craparea suprafetei ramelor grunduite si vopsite sau aurite. Aceleasi miscari de ajustare la umiditatea din mediul ambiant explica craparea si in final desprinderea ornamentelor gen stucatura care se aplica pe unele genuri de rame. Tocmai pentru a limita la maximum aceste modificari dimensionale temperatura si umiditatea ambientala este strict controlata in interiorul muzeelor. In lipsa acestui microclimat lemnul s-ar dilata vara si s-ar contracta iarna, an dupa an, fara gres, atragand consecintele de rigoare.
Revenind la planseul nostru, faptul ca el este realizat din doua fragmente avand fetele inversate face ca acesta sa fie incovoiat mai degraba in forma de S decat in forma de C. Si asta era tot ce si-a putut dori tamplarul rus care a pregatit lemnul pentru aceasta icoana, alegand dintre doua rele pe raul cel mai mic.
Iata cum se prezinta icoana din Vladimiri dupa restaurarea ei.
Alegerea si confectionarea unei rame potrivite
Din fericire iconografia ruseasca este foarte bogata si generos reprezentata in colectii private care, la randul lor sunt cu mandrie expuse lumii pe internet.
Ramele icoanelor rusesti din secolul al XIX-lea se inscriu stilistic intre doua extreme: un tip de rama foarte austera si minimalista, pe de-o parte, si un al doilea tip de rama impodobita abundent in ferecaturi de aur, argint sau alama, cu detalii alambicate si monotone amintind evident de lumea orientala.
In paranteza fie spus, este surprinzator gradul avansat de apropiere, convietuire, pace si fuziune artistica intre valorile unor popoare separate de vrasmasii istorice ireconciliabile. Nu doar cuvintele migreaza de-o parte si de cealalta a barierelor politice si religioase, dar si valorile estetice ajung sa influenteze masiv vestimentatia, arhitectura, limba, obiceiurile si folclorul celor aflati in defensiva. Asfel, dupa opt sute de ani de dominatie maghiara, romanii ardeleni vibreaza la auzul unor neaose cantari unguresti cu vorbe romanesti intransele dupa cum si romanii din sudul Carpatilor chiraie si ofteaza indelung la auzul unor melodii ce amintesc vartos de turci, lucru de altfel valabil si pentru restul popoarelor balcanice. Banuiesc ca prin acelasi procedee osmotice motivele decorative orientale au patruns pana in iconografia ortodoxa din Rusia.
In categoria ramelor simple si austere gasim acele borduri pictate si itite doar cativa milimetri deasupra suprafetei icoanei. Aceste borduri/rame sunt de fapt niste prelungiri organice ale marginilor icoanelor, asa cum vedeti mai jos.
Intr-un chip mai mult sau mai putin subtil, aura sfintilor invadeaza rama si aceasta este o constanta in arta iconografica ruseasca. In alte situatii iconarul aplica texte si citate sgariate sau pictate la un fir de par pe suprafata ramelor. Continuarea unor detalii ale icoanei direct pe suprafata ramei sau pictarea unor miniaturi pe aceasi suprafata par a fi alte doua etape obligatorii in evolutia ramelor bisericesti din Rusia.
Suprafetele se incarca din ce in ce mai mult si astfel ramele ajung sa arate tot mai pretioase.
Ramele abundent ornate cu incizii complicate la suprafata si avand cartuse (ori macar unele motive) colorate au fost foarte populare in perioada de care ne interesam. Multe dintre aranjamentele si schemele coloristice ale ramelor de icoane rusesti sunt cam stridente, dar aceasta stridenta cromatica este marca ruseasca autentica.
Iata mai jos cum se prezinta, inainte de finisare, rama pe care am ales s-o fac pentru icoana clientului meu. Rama aceasta este aurita cu Schlagmetal iar motivele ornamentale sunt puse in valoare prin alternanta dintre portiunile lustruite si cele mate. Designul este gravat in gesso.
Poate va intrebati ce s-a intamplat cu curbura icoanei si cum a fost ea rezolvata prin inramarea de mai sus. Raspunsul il aveti mai jos sub forma penultimei ma fotografii de care folosesc in documentarea acestei lucrari. Sesizati curbura si grosimea buzei (faltului) ramei. Faltul curbat al ramei reproduce fidel conformatia icoanei astfel incat ea se aseaza perfect in ramei.
O bendita din postav negru este lipita pe partea inferioara a faltului ramei astfel incat sa protejeze icoana in zona ingusta de contact dintre aceasta si rama.
Prin colorarea cartuselor si patinare rama prinde viata si in final se integreaza perfect, formand un ansamblu credibil si impresionant cu icoana pe care o sustine. Nu va mai plictisesc cu alte imagini de detaliu fata/margini, dar va asigur ca n-au fost uitate nicicare dintre efectele trecerii anilor peste un obiect din lemn aurit executat cu multa vreme in urma. Uzura, accidentele, semnele carilor de lemn si "amintirile" laste in mod nonsalant pe suprafata obiectelor vechi de vizita sutelor de generatii de insecte betive sau doar stricate la stomac.
---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor. www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------
Reproducerea integrala sau partiala a textelor si imaginilor publicate de Cornel Rosca pe acest blog este strict interzisa fara aprobarea scrisa a autorului (adresa de contact: rameRoscas@aol.com). Va multumesc pentru intelegere.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu