sâmbătă, 21 martie 2015

Cum rezolva concret Galeria Nationala de Arta din Washington problema ramelor sale.


 In  traducerea postata anterior (Politica de rame a NGA din Washington) la un momentdat se arata ca "Galeria Nationala de Arta din Washington, DC,  are o politica foarte ferma de folosire doar a ramelor autentice, oricand acest lucru este posibil, sau a reproducerilor de rame in stilurile istorice potrivite, atunci cand ramele autentice in stilurile respective nu sunt disponibile." Ei bine, cititorul atent si curios se va intreba pe buna dreptate cum poate fi un muzeu de arta atat de exigent si de unde isi procura el ramele autentice sau reproducerile, care sa le tina locul, atunci cand originalele lipsesc? 

Intrebarea asta deschide usa unui subiect vast si ramificat pe care incerc sa-l comprim in cele ce urmeaza.

1) Muzeele americane nu depind de ministerul culturii si nu traiesc din bugete costelive alocate anual de la guverm. De fapt nici nu exista un minister al culturii in executivul american si cu atat mai putin un capitol bugetar destinat culturii. Muzeele americane se sustin din a) sponsorizari si donatii, b) din incasarile provenite de la vizitatori (dar trebuie stiut ca tarifele de acces sunt adeseori doar sugerate, nu obligatorii),  c) din comertul cu articole de profil care se desfasoara in magazinele de suveniruri si reproduceri nelipsite din preajma oricarui muzeu respectabil etc. Comertul acesta tinde sa devina in majoritatea cazurilor atat de vast incat depaseste cu mult incinta muzeului. Pe scurt, muzeele americane se autogestioneaza.

2) Este inutil de demonstrat adevarul ca o rama buna va ajuta sa punem in valoare un tablou. La fel de sigur, o rama proasta il va degrada si il va surghiuni in zona kitschului. De aceea un tablou de valoare nu trebuie inramat la intamplare, ori dupa buget. Este preferabil sa lasan un tablou de valoare intr-o rama potrivita dar deteriorata, care asteapta vremuri mai bune pentru a fi restaurata corespunzator, decat sa-l inramam la intamplare, sub constrangerea unui buget insuficient, in rame confectionate din metraje comerciale ori incropite pe genunchi. Aceste principii fundamenteaza optiunea ferma a National Gallery of Art pentru incadrarea lucrarilor din colectia proprie doar in rame autentice, de epoca, in stilurile tablourilor respective, sau in reproduceri de rame antice de mare calitate si acuratete istorica si stilistica.

3) Alegerea ramelor celor mai potrivite este o decizie de mare responsabilitate care afecteaza prezentarea si valorizarea unor lucrari de arta pentru multe secole. Aceasta alegere nu poate fi lasata la discretia unor incompetenti sau binevoitori, ci doar a personalului calificat de care dispune muzeul sau al unor experti din afara lui. In paranteza trebuie amintit ca ramele si istoria ramelor nu este studiata nicaieri in Romania. Prin urmare Romania nu dispune de experti in acest domeniu iar consecintele sunt vizibile cu ochiul liber.

4) Stiati ca ramele antice fac si ele obiectul comertului de profil la fel ca si tablourile, mobila antica, masinile de epoca sau caii de curse, spre exemplu? Daca muzeul are nevoie de o autentica rama Barbizon, sa zicem, si in depozitul lui nu se gaseste o piesa care sa poat fi redimensionata, se va apela la dealeri specializati care vor gasi ceea ce li se cere. Pretul unor rame e epoca in stiluri autentice urca si chiar depaseste zona zecilor de mii de dollari dar, evident, nu orice rama veche este si valoroasa. Ramele autentice vor fi redimensionate (micsorate sau largite!!) si restaurate pentru a arata in final ca si cand ele apartinusera tablourilor respective dintotdeauna.

5) Uneori, chiar mai des decat s-ar crede, ramele autentice nu pot fi gasite sau sunt prohibitiv de scumpe si atunci se va recurge la construirea unor reproduceri de mare acuratete stilistica si istorica. In tarile cu traditie in constructia ramelor traditionale mai pot fi gasite cateva manufacturi capabile sa reproduca unele sau altele dintre aceste stiluri. Paradoxal, si Romania are o astfel de capacitate prin Rosca'S SRL, dar National Gallery of Art din Washington, DC, ne asigura ca, prin departamentul propriu de rame si inramari, conservatorii si restauratorii lor au capacitatea tehnica si tehnologica de a reproduce ramele de care au nevoie, ceea ce este mai mult decat impresionant, este de-a dreptul coplesitor! Muzeografii si restauratorii romani vor intelege primii de ce.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
*      Retineti ca  exista TREI BLOGURI  si UN WEB SITE "ROSCA'S"                            
*                 3) Restaurari rame antice       (specializat)                                                    
*                 4) ROSCAS     (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)                        
*                                                                                              
*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  * 
---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor si firmelor clasice    www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu