vineri, 17 aprilie 2015

Detectivi in lumea ramelor, doua rame Montparnasse pentru unul si acelasi tablou.

De obicei tablourile au o singura rama sau niciuna. Uneori reinramam un tablou intr-o rama mai potrivita si atunci ne trezim ca avem doua rame de aceeasi marime, dar doua rame complet diferite. Nu in fiecare zi se intampla insa ca doua rame Montparnasse de calitate muzeala, ambele sculptate in lemn masiv si executate la comanda pentru unul si acelasi tablou, sa isi astepte clientul, sezand cuminti una langa cealalta, in atelierul Rosca's. Aceasta neobisnuita situatie m-a determinat sa le fotografiez si apoi sa inramez virtual tabloul cu petunii in ambele rame. Cele doua imagini alaturate au fost postate pe pagina Rame Rosca's de pe Facebook unde, pana la elucidarea misterului lor, ele au starnit o frumoasa competitie intre preferintele cititorilor mei pentru una sau cealalta dintre inramari. Gasiti postarea si comentariile participantilor AICI. Invatamintele acestui sondaj pot fi deosebit de utile operatorilor atelierelor de inramat dar si artistilor si galeristilor, in general.

La ora la care scriu aceste randuri am adunat peste 50 de pronuntari ferme si valabile pentru una sau alte dintre incadrari, iar pentru rama din stanga au votat 56% dintre repondenti, in timp ce rama din dreapta a placut celorlalti 44%. Voturile vor continua sa se adune, dar preferintele publicului sunt deja destul de bine conturate. Sondajul in sine si comentariile participantilor la el sunt deosebit de interesante si folositoare, pentru care motiv le adresez tuturor multumiri fara numar. Poate imi voi oferi ragazul unor concluzii finale, dar acum sunt sigur ca vreti sa aflati de ce am facut doua rame valoroase pentru tabloul unui client care va plati si pleca cu o singura rama din atelierul meu. Pe scurt, raspunsul este acesta: ca sa fie perfect multumit, nu doar aproximativ multumit de ceea ce primeste in schimbul banilor lui.

Atunci cand discutam cu clientul modul de inramare al acestui tablou cu petunii, am cazut de acord ca o rama Montparnasse ar fi cea mai nimerita solutie. Cum nu aveam sa-i ofer o mostra de rama Montparnasse executata in atelierul meu, am cules de pe internet o imagine si clientul meu a aprobat rama respectiva. Iat-o mai jos.

A durat insa destul de mult timp pana cand clientul meu s-a hotarat sa comande trei rame, una dintre ele fiind cea despre care am pomenit, si amintirea discutiilor purtate s-a cam estompat. Am facut eroarea de a nu mai verifica imagiunea agreata de client, considerand ca stiu ce inseamna o rama Montparnasse (vezi si Regina ramelor primei jumatati a secolului XX) si ca memoria vizuala, cultura profesionala si gustul imi vor fi ghizi de nadejde. In loc sa reproduc modelul acceptat de client, i-am oferit o "versiune academica" de Montparnasse care stil de rama, la origine, era un Ludovic al XIV-lea refinisat de pictori prin revopsire in griuri spalacite si stergerea portiunilor mai proeminente. La noi rama asta e cunoscuta ca "rama Eustatiu Stoenescu" si este singurul stil de rama care nu se defineste printr-un design precis, ci printr-un anume fel de finisare. Practic orice rama finisata in
acest fel devine un Montparnasse! Cum in Franta sfarsitului de secol XIX si inceputului de secol XX erau foarte populare niste rame impersonand faimoasele cadre Ludovic al XIV-lea, nu altul ci exact acest gen de rame revopsite si sterse sumar au devenit tulpina tuturor ramelor Montparnasse, in care regasim inramate pana si multe lucrari de Pablo Picasso. In prima imagine de mai sus, rama din dreapta reprezinta un Montparnasse corect inchis la toti nasturii. Dar oricat de autentic din punct de vedere istoric si stilistic ar fi fost acel Montparnasse, trebuie recunoscut ca el difera considerabil de ceea ce-i placuse clientului meu. El alesese o rama sculptata mai rudimentar, cu ornamentele mai masive si labartate si care fusese finisata in ceea ce parea a fi fost argint sub straturile de vopsea gri de diverse nuante. Chiar daca nu mi se ceruse (si platise) sa reproduc in detaliu rama model, clientul era indreptatit sa primeasca o rama inrudita vizual cat mai bine cu modelul ales. Desi am modificat in mod sesizabil noua rama, ea tot a iesit mai delicata si mai calda decat modelul. Mie-mi place cum arata, dar nu sunt sigur ca si clientul va fi total multumit...

A propos, stiati ca doua sau mai multe rame similare, executate manual, difera usor intre ele chiar si atunci cand sunt executate in exact acelasi timp,  cu aceleasi materiale, in aceleasi conditii si de catre aceasi persoana? Tocmai aceste usoare inconsecvente confera farmec si unicitate produselor executate manual, iar pentru asta ele sunt mai valoroase si pretuite altfel decat cele realizate industrial. Din pacate intre modelul de referinta si prima rama era o diferenta mult prea mare si care nu se mai datora manualitatii procesului de fabricatie.  Misterul s-a risipit. Una dintre rame era un rebut! Oricat de perfecta din punct de vedere stilistic si istoric ar fi fost ea si oricat de potrivita cu tabloul ar fi votat-o cititorii mei, refacerea ramei era o chestiune de etica si standarde profesionale ROSCA'S.
*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
*      Retineti ca  exista TREI BLOGURI  si UN WEB SITE "ROSCA'S"                            
*                 3) Restaurari rame antice       (specializat)                                                    
*                 4) ROSCAS     (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)                        
*                                                                                               
*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  * 
---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor si firmelor clasice    www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu