duminică, 14 septembrie 2014

Personalizarea sau integrarea tematica a ramelor cu tablourile pe care le incadreaza



Unele tablouri, poate chiar toate, se preteaza la incadrari tematice si/sau macar cromatice. O inramare tematica este aceea care incearca sa continue sau sa completeze povestea ori atmosfera tabloului, in contrast cu incadrarile simple si neutre constand din imbinarea a patru baghete cat mai putin remarcabile cu putinta.  Ultimul gen de inramare este insa painea alba a tuturor rameurilor neaveniti, care nu vor bataie de cap, dar care au avut succes in a manipula blatant orgoliul excesiv al artistilor spre convingerea ca "rama trebuie sa fie cat mai banala si mai anemica pentru ca nu cumva sa concureze cu tabloul".  Desi curajosi, inovatori si rebeli de felul lor, nu exista o prejudecata mai rapid si mai negandit insusita de catre artisti decat aceea ca pictura lor ar putea fi concurata de rame.

Eu nunul cred ca rama imbraca si completeaza tabloul in slujba caruia se pune si pe care nu are cum sa-l concureze pentru simplul motiv ca cele doua sunt de neconfundat si de necomparat, nicidecum de preferat unul in dauna celuilalt. Prin urmare ma simt liber sa imaginez rame noi din placerea de a integra si personaliza cat mai temeinic ramele pe care le construiesc cu tablourile lor. De aceea ramele si inramarile mele sunt atat de deosebite, ele fiind concepute special pentru fiecare lucrare in parte. De ce aleg acest drum dificil? Pentru ca pot si pentru ca vreau sa ajut opera artistului sa fie remarcata, bine conservata si prezentata prin vrenurile ce vor veni dupa noi.

Sa luam cateva exemple concrete pentru a ilustra inramarea tematica pe care, evident, nu am inventat-o eu, dar al carei partizan sunt.

Iata pentru inceput un simplu goblen reprezentand un cap de Crist. El putea fi "impachetat" si expediat rapid intre patru bete aurii cu un pass partout  care sa faciliteze trecerea de la ceva semnificativ (imagiunea cristica) spre un corp irelevant si strain (rama). Dara asta  se chema inramarea de mantuiala. Cu putina imaginatie putem produce o rama anume care sa continue in plan simbolistic mesajul si tensiunea personajului Cristos. Asa s-a nascut rama incrustata de mai jos pentru goblenul dnei Chinie Florentina.
Din punct de vedere tehnic nu puteam gasi o rama mai simpla decat aceasta in tot "arsenalul ROSCAS". Dar ce inspirata alegere! Ornamentul incrustat si plantat pe mijlocul laturilor descrie o cruce in spatele Mantuitorului. Mai mult, designul celtic al ornamentului, atunci cand nu este pus in evidenta decat prin relief, adica prin lumini si umbre, continua sa impunga precum coroana de spini a carei prelungire pare a fi. Lemnul lovit, incrustatiile trudnice, crucea, spinii sunt toate simboluri cristice perfect potrivite cu subiectul.

Sa consideram acum si un alt exemplu, o rama uriasa care incadreaza un tablou de Eustatiu Stoenescu, numit "Satra [de tigani]". O rama opulenta ar fi fost nu doar nepotrivita dar si indecenta prin comparatie cu subiectul tabloului. In schimb  o rama lata din lemn cu un profil cuminte acoperit cu tabla de cupru batuta cu ciocanul este cum nu se poate mai "tiganeasca". Rama si tabloul sunt meniti si se merita unul pe celalalt.

Sa privim in continuare un tablou fluvial de Mihai Olteanu. Designul ramei trimite subtil la odgoane si la ochiul marinaresc, simboluri evident asociate temei tabloului.

Pana si un tablou cu flori poate fi privit in aceeasi cheie, asa cum se intampla cu florile pictate de Calin Artimescu mai jos.

Iata si un exemplu ilustru, "Cleopatra" de Alma Tadema. Tabloul este inramat intr-un tabernacul masiv care respira "Egiptul faraonic" prin toti porii sai.





Revenim la ramele construite de ROSCA'S printr-o interpretare personala a ramei tabloului "Miriam's Song of Preise" de Wilhelm Hensel. Tema tabloului este bucuria evreilor scapati din Egypt si rama are si ea tonuri si somptuozitati egiptene in cheie neoclasica engleza de secol XIX. Goblenul in 124 de culori si cu diametrul de 69 cm a fost cusut de dna, Elena Zidaru.

Daca va imaginati ca doar ramele tablourilor figurative pot fi integrate cu lurarea pe care o incadreaza mai cugetati odata si dupa ce veti vedea urmatorul exemplu din seria aleasa sa ilustrese discutia de astazi. E vorba despre un tablou de-al pictorului Silviu Barsanu, tablou caruia i-am oferit o frumoasa si neobisnuita rama finisata in foita de cupru. Tabloul de mici dimensiuni a fost inramat superficial, asa cum obisnuiesc s-o faca toti artistii (in stanga). Cum mi s-a parut ca artistul a intentionat el insusi sa integreze rama in tabloul lui, am pastrat si rama originala si am continuat orizontul acelei lucrari in noua rama.


Si pentru ca subiectul ar fi prea sarac fara a aduce in sprijinul meu si lucrarile a doi prieteni americani inchei cu lucrari semnate Bronislau Januliis



respectiv Baer Charlton.




Este inutil sa mai demonstam evidenta ca surpriza pe care ramele personalizate le provoaca privitorilor, departe de a diminua vizibilitatea si meritele tablourilor pe care le incadreaza, le detaseaza viguros din multimea coplesitoare a celorlalte lucrari tanjind dupa atentie si o justa apreciere si le impune memoriei publicului. Mai departe tablourile se afirma si se ofera singure evaluarii artistice potrivit propriilor merite.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
*      Retineti ca  exista TREI BLOGURI, o PAGINA FB  si UN WEB SITE "ROSCA'S"
*                 2) Firme publicitare Roscas     (blog specializat)
*                 3) Restaurari rame antice        (blog specializat)    
                   4) Face Book Rame Rosca's     (pagina de Face Book)                             
*                 4) ROSCAS     (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)                        
*                                             
*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  * 

---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor.    www.roscas.ro
--------------------------------------------------------------------------- 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu