Despre icoanele si ramele vechi acoperite cu vopsea aurie sau argintie stiu, din experienta, ca adeseori ele ascund lucrari de valoare care reclama ample si costisitoare lucrari de restaurare, indepartarea vopselei de bronz in sine fiind o sursa de complicatii costisitostre caci, odata cu bronzul, adeseori se pierde nu doar patina originala dar si stratul original de aur aflat la suprafata lor (vezi si cazul restaurarii celor sase rame Aman de la Muzeul de Arta Craiova).
Pentru a curata ferecatura icoanei a trebuit, desigur, sa o desprind de pe blatul icoanei si iata ce am descoperit:
1) Ferecatura era din alama stantata
2) Icoana pictata pe lemn era binisor mai mica decat ferecatura ei si de aceea i-au fost adaugate, in fuga, niste sipculite pe margini pentru a o readuce in cote. Asta inseamna probabil ca ferecatura si blatul fusesera realizate in locuri diferite, sau ca suntem martorii unei greseli vechi ori a unei mostre de zgarcenie ...pioasa.
3) Ferecatura a fost vopsita otova cu bronz argintiu fara a fi fost mai intai desprinsa de pe blatul ei de lemn si fara a fi fost protejate zonele pictate. De aici au rezultat unele daune din cauza stropilor de vopsea ajunsi accidental pe chipul icoanei. Stropii au fost razuiti si s-au luat cu vopsea si grund cu tot,
4) ulterior s-a incercat indepartarea vopselei iar solventul folosit s-a scurs pe blatul de lemn patrunzand pe sub aureola si afectand pictura. Succesiunea asta de dezastre este vizibila pe suprafata din lemn a icoanei si chiar pe suprafetele picatate care par foarte neclare, probabil ca rezultat al stergerii solventului scurs sub ferecatura.
Desi nu intra in zona obligatiilor mele, am curatat sumar petele de vopsea argintie fara sa ating insa zonele pictate ale blatuluiu dupa care, profitand de faptul ca ferecatura nu putea fi deteriorata in contact cu solutiile decapante agresive, am indepartat cu hotarare vopseaua.
Ferecatura, odata curatata, arata atat de bine si frumos patinata incat am anuntat clientul despre ceea ce descoperisem si l-am convins sa pastreze ferecatura originala si sa inrameze icoana pe auriu in loc de argintiu, asa cum dorise el initial. Iata cum se prezenta icoana, inainte de a fi definitiv ferecata. In ultima imagine icoana este deja ceruita cu ceara microcristalina utilizata doar in marile muzee zle lumii pentru protejarea suprafetelor antice, si, evident, inramata intr-o rama Roscas.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
* Retineti ca exista TREI BLOGURI si UN WEB SITE "ROSCA'S"
* 3) Restaurari rame antice (specializat)
* 4) ROSCAS (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)
*
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S
SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are
capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau
reproducere in domeniul ramelor. www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu