sâmbătă, 20 octombrie 2012

RAMA GRIGORESCU. Depistarea falsurilor (partea a patra).




*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
*      Retineti ca  exista TREI BLOGURI  si UN WEB SITE "ROSCA'S"                            
*                 3) Restaurari rame antice       (specializat)                                                    
*                 4) ROSCAS     (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)                          
*                                                                                                                                            
*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  * 




Spatele ramei de evaluat.

In mod normal, in aceasta faza ar trebui sa inspectam rama de evaluat cu maxima atentie, din toate unghiurile si punctele de vedere. Trebuie reamintit insa faptul ca nu am avut niciodata acest privilegiu si ca mi-au fost oferite doar trei fotografii ale ramei cu pricina. Analiza mea se va baza exclusiv pe aceste trei fotografii.  Chiar si in aceste conditii precare se pot face multe observatii utile si se pot extrage o multime de concluzii valabile. Spatele ramei ne arata urmatoarele:

1) culoarea lemnului este consistenta cu o vechime de cel putin 50 de ani. Brunul inchis pe suprafata lui ne spune ca rama aceasta nu a avut o acoperitoare de praf (o hartie lipita pe spate) si ca lemnul s-a oxidat liber mult mai rapid decat daca ar fi fost protejat de invelitoare.

 Fig. X  Stanga, rama de evaluat. In dreapta, rama Grigorescu.

 2) constructia ramei e motiv de uimire. O comparatie intre cele doua rame, cea supusa analizei noastre, la stanga, si rama Grigorescu din patrimoniul MA Craiova, in partea dreapta a fotografiei de mai jos, demonstreaza diferente foarte mari pe care doar un constructor de rame experimentat le poate descifra cu precizie.

Astfel, rama Grigorescu (MAC) a fost construita din rasinoase de buna calitate, in sensul ca au fost evitate nodurile, ele fiind sursele unor defecte ascunse care vor deveni suparator de pregnante odata cu trecerea timpului. Dincolo de lipsa nodurilor, constructorul acelei rame nu a mai avut si alte griji legate de durabilitatea operei sale. Astfel, lemnul este introdus in lucrare fara a fi fost laminat imprealabil. Nu l-a interesat nici macar desenul fibrei lemnului pentru a alege ca toate cele patru laturi ale ramei sa fie omogene din punct de vedere morfologic si deci sa reactioneze similar la stimulii de mediu. Nu a existat nici o incercare "tamplareasca" de a stopa ori de a intarzia  fisurarea, deschiderea si mai apoi ruinarea imbinarilor ramei prin modificarile dimensionale sezoniere inerente lemnului. Aceste amanunte ne permit sa concluzionam ca rama este opera unui om cu rudimentare cunostinte de lemn si de tamplarie, unul care nu stia nimic despre calitatile si defectele lemnului.

Din contra, rama de evaluat este construita dintr-o esenta rasinoasa de proasta calitate, una in care nodurile erau prea dese pentru a mai putea fi evitate. Niciun constructor de rame, daca are de unde alege, nu va decide sa foloseasca un lemn prost in construirea unei rame. Fauritorul acestei rame nu a avut de ales si probabil ca a construit rama intr-o perioada sau intr-un loc tarat de privatiuni. Privind la aceasta rama am sentimentul pe care si un arhitect l-ar avea descoperind o casuta delicata si cocheta construita din chirpici. Chiar trebuie sa-ti lipseasca caramida ca sa recurgi la chirpici, nu-i asa? In schimb, cel care a construit aceasta din urma rama avea solide cunostinte despre lemn si tamplarie iar grija lui pentru soliditatea si durabilitatea structurii lemnoase a ramei este cu totul remarcabila si de laudat. Omul acesta stia ca o lucrare din lemn rezista mai bine timpului daca e construita din mai multe fasii de lemn lipite intre ele. Este evident ca stia cum lucreaza lemnul in timp si ca s-a straduit sa intarzie cat mai mult deschiderea colturilor ramei, utilizand cel putin doua pene din lemn (1 si 2) menite a securiza partea cea mai vulnerabila a unei rame, respectiv imbinarile laturilor ei. Daca pana exterioara triunghiulara (nr. 2) nu are nimic extraordinar, fiind un procedeu raspandit de securizare si intarire a imbinarilor unor rame de o calitate medie si superioara, pana nr. 1 este surpriza cea mai placuta atat prin felul in care a fost realizata cat si prin pozitionarea ei deosebit dfe inteligenta. Suspectez ca rama aceasta are pene de lemn pana si in carnea imbinarilor deoarece acestea au rezistat uluitor de bine in timp. Chiar suspect de bine. Asemenea manopera ramane nestiuta contemporanilor si, evident, nerasplatita. In concluzie, rama de evaluat are o constructie foarte moderna care tradeaza un constructor abil cu o minte foarte educata, un om de caracter, sincer preocupat de durabilitatea lucrarii lui.  Acesta-i un profil mult diferit de cel al constructorilor de rame din secolul XIX.

3) imbinarile ramei sunt impecabile si nu arata urme de restaurare. Asta nu poate insemna decat un singur lucru si anume ca privim la o rama foarte bine construita din start si nu chiar atat de veche pe cat ar vrea sa para.  Pe de-o parte, culoarea lemnului ne-ar indica o vechime de cel putin 50 de ani; pe de alta parte, calitatea precara a lemnului si imbinarile inca perfecte ale ramei sfideaza prima impresie. Oricat de bine ar fi fost construita aceasta rama din brad, ea a fost si este inca in proprietate particulara si cu siguranta nu a fost pastrata tot acest timp sub clopot de sticla. Deci nu putea evita contractiile si dilatatiile sezoniere cu consecinta fisurarii si mai apoi a cascarii colturilor. Oricat de bine ar fi fost uscat lemnul si oricat de bine ar fi fost inchisa o rama din lemn de brad, imbinarile ei ar fi cedat in cativa ani. Nu este cazul aici si acesta este cel mai suspect amanunt pe care fotografia dosului de rama ni-l dezvaluie.

Culoarea lemnului nu este un indiciu irefutabil de vechime, ea putand fi simulata relativ usor. Felul in care se comporta lemnul vechi insa e ceva mult mai greu de simulat. Nu e imposibil de realizat, dar e cu totul nerentabil in cazul unei rame de mai mica valoare. Daca in acest context mai introducem modernitatea constructiei si emanciparea surprinzatoare a constructorului, incepem sa suspectam o falsa antichitate si acest sentiment ne va face sa inspectam fata ramei cu o atentie indoita.

                                                                      (va continua)

---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor.    www.roscas.ro
------------------------------------------------------------------

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu