miercuri, 4 aprilie 2012

Istoria adevarata a doua dintre ramele tablourilor lui N. Grigorescu.




*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
*      Retineti ca  exista TREI BLOGURI  si UN WEB SITE "ROSCA'S"                            
*                 3) Restaurari rame antice       (specializat)                                                    
*                 4) ROSCAS     (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)                          
*                                                                                                                                            
*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  * 




ASA VA PLACE ISTORIA RAMELOR?

In America exista o piata a ramelor de valoare istorica. Firme de genul Eli Wilner & Co. sau Lowey, din New York, au depozitele literalmente ticsite cu rame antice care isi asteapta rabdatoare cumparatorii si prilejul de a straluci din nou, atunci cand vor fi scoase la lumina zilei, cu pretul a zeci, poate si sute de mii de dollari bucata. In mod frecvent muzeele lumii, colectionarii de arta si firmele de licitatii gen Christie's sau Sotheby's cauta rame autentice, dintr-un stil si o perioada anume, pentru tablouri de mare valoare care, din varii motive, si-au pierdut incadrarile originale si urmeaza a fi expuse ori licitate. Atunci cand nu se gaseste o rama autentica potrivita, se recurge la comandarea unei reproduceri. In America prospera a deceniilor de dupa cel de-al doilea razboi mondial cererea de rame antice era atat de mare incat, la apogeu, cea mai mare manufactura americana de reproduceri de rame antice avea un personal de 300 de angajati. Nu intrebati cu cati muncitori functioneaza ROSCA'S, unica manufactura romanesca de rame de calitate muzeala, ca pana si aceia isi castiga existenta tot de pe urma pietei americane, atat in vrmurile bune cat si in cele de criza.

Se zice ca o fotografie valoreaza cat o mie de cuvinte si, iata, m-am decis sa economisesc mai multe mii de cuvinte prezentandu-va cateva fotografii naucitoare care va vor demonstra indirect si valoarea ramelor antice pe piata americana a inceputului anilor '90, adica in perioada in care traiam la Nerw York din restaurarea unor astfel de obiecte pretioase.

In primii ani ai deceniului 90 D.D. Wigmore, din New Yok, achizitioneaza un Barbizon autentic pentru a-i servi la incadrarea tabloului unui proeminent pictor impresionist francez. In asemenea cazuri se cauta o rama mai larga care sa fie apoi redusa la dimensiunile dorite si restaurata fara urme, operatia asta presupunand, printre altele, rezolvarea cursivitatii ornamentelor de o maniera credibila, adica exact asa cum ar fi fost ea rezolvata daca rama se intampla sa fie, din fabricatie, de dimensiunile potrivite noului tablou. Uneori se intervine pe la colturile ramei si se scurtaza corespunzator fieacre latura in parte, la ambele ei capete. Alteori se mentin colturile originale intacte si rama se scurteaza prin eliminarea unor portiuni aflate de-o parte si de alta a centrului fiecarei laturi.  Insa indiferent cum s-ar proceda, rama trebuie in final refacuta in asa fel incat sa nu poata fi recunoscute urmele manoperei de redimensionare si, in chip ideal, fara a fi afectata suprafata si patina ei originala.

Aceasta rama Barbizon avea insa o hiba fundamentala, una care va complica la maximum munca restauratorului. Era mai mica cu 2-3 cm si ea trebuit largita atat pe lungime cat si pe latime. Frumoasa cadra frantuzeasca, cu traditionalele ei pene de imbinare la colturi, va fi desfacuta cu grija in cele patru parti componente, si fiecare dintre ele va fi prelungita cu cate doua adausuri profilate, din lemn, de numai 1-1,5 cm latime fiecare. Apoi rama va fi reasamblata, frunzele de acant de pe colturi vpr fi "imbogatite" prin inventartea unei continuari plauzibile si, in final, va fi reaurita si repatinata (matching) in zonele afectate de lucrari. Aveti mai jos cinci imagini descriind etapele prin care a trecut acesta rama Barbizon, in 1990, pentru a sfarsi prin a deveni mai lunga si mai lata cu doar cativa centimetri.

Povestea acestei rame nu se incheie aici. Rama de abia 60 de cm lungime, prin mulajele in guma uretanica pe care le-am luat in timpul restaurarii ei, a servit, douazeci de ani mai tarziu, drept "material genetic" pentru realizarea a doua reproduceri de rame Barbizon care incadreaza astazi doua dintre tablourile lui N. Grigorescu aflate in patrimoniul Muzeului National de Arta al Romaniei. Versiunile romanesti sunt mult mai mari decat rama care mi-a servit drept model dar, asa precum banuiti deja, reproducerea unei rame antice, indiferent de marimea ei, este o sarcina incomparabil mai usoara decat munca de largire si restaurare a unei rame originale.

Ultimele doua fotografii reprezinta una dintre cele doua rame Barbizon realizate de ROSCA'S pentru tablourile lui N. Grigorescu aflate in patrimoniul Muzeului National de Arta al Romaniei.



---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor.    www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------


Reproducerea integrala sau partiala a acestor articole este permisa cu acordul scris al d-lui Cornel Rosca.
Va multumim pentru intelegere. Adresa de contact este RameRoscas@aol.com

2 comentarii:

  1. Domnule Rosca multumesc pentru lectia de arta.Pentru ca ce faceceti dumneavoastra este arta.De multe ori admir rama mai mult decat pictura ,pentru ca o rama urata sau nepotrivita poate distruge o capodopera si invers.Rama Barbizon este perfecta pentru tablourile lui Grigorescu ,voi trece pe la muzeu sa le admir.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga Eliza, m-ar bucura s-o faci. Poate ar trebui sa stii ca in subsolul muzeului se gasesc inca de cateva ori pe atatea tablouri cate sunt expuse prin salile in care publicul are acces. Din cand in cand, aceste tablouri sunt scoase la lumina si primenite in vederea expunerii lor in tara si strainatate. Tablourile de care m-am ocupat au avut nevoie de "haine noi" in scopul participarii lor la o expozitie care s-a tinut anul trecut la Bruxelles.

      Ștergere