vineri, 2 martie 2012

Restaurarea unor rame Aman (partea a XI-a). Pregatirea suprafetei pentru aurire.





*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
*      Retineti ca  exista TREI BLOGURI  si UN WEB SITE "ROSCA'S"                            
*                 3) Restaurari rame antice       (specializat)                                                      
*                 4) ROSCAS     (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)                           
*                                                                                                                                             
*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  


D. 2.  Formele, volumele, proportiile, textura, culoarea, luminozitatea si patina, ingredientele secrete ale unui matching profesionist.

Ochiul omenesc, chiar si cel neantrenat, poate discerne cu usurinta intre o bucata de lemn aurit si o bucata de metal aurit. Ceea ce ne face sa discernem cu atata precizie lemnul aurit de metalul aurit este felul in care cele doua obiecte aurite reflecta lumina. Si ele reflecta lumina in mod distinct pentru ca sunt compuse din materiale cu structuri diferite, care se tradeaza vizual prin suprafete cu texturi diferite
Densitatea crescuta a metalului aurit, lipsa lui de pori ne face sa-l citim ca fiind greu, si sa-i descriem suprafata ca fiind stralucitoare, reflectorizanta. Dimpotriva, porozitatea ridicata a lemnului ne face sa citim lemnul ca fiind mai usor si ca avand suprafata aurie (culoarea) si mata (textura). Daca mai distingem si desenul (relieful) fibrei lemnoase, atunci diferenta dintre textura lemnului si cea a metalului devine covarsitoare.
In paranteza fie zis, in vechime ramele aurite se doreau a fi fost percepute drept obiecte masive din aur. Regii sau papii, de exemplu, urmareau sa impresioneze solii straini prin bogatia si puterea lor opulent expusa pe peretii palatelor. Trucul care facea posibila, de la o anumita distanta, confuzia dintre o bucata de lemn aurit si una de aur masiv se cheama gesso. Stratul gros de gesso aurit si compactat (prin lustruire cu coltul de lup sau cu agatul) escamoteaza perfect textura tipica a lemnului. 
Un matching profesionist incepe cu textura suprafetelor noi. Inainte de a aplica noua foita de aur, restauratorul profesionist va trebui sa se asigure ca a reprodus foarte bine materialul si textura din zonele originale adiacente, pentru ca altfel, din cauza reflectivitatii foitei de aur, toate inconsistentele suprafetei vor fi amplificate. Astfel, daca suprafata originala pe care trebuie sa o match este din lemn de stejar galbui, nivelat cu rindeaua, in zonele restaurate trebuie sa avem un lemn din aceeasi specie si de culoare identica sau foarte apropiata, nivelat tot din rindea. Un lemn de alta culoare, cu alt desen al fibrei si cu o alta textura decat cea data de rindea (in cazul de fata) va iesi in final suparator de mult in evidenta. Culoarea se mai poate drege. De pilda, lemnul poate fi colorat cu baituri sau decolorat cu soda, culoarea aurului poate fi replicata prin alegerea unui aur de aceeasi puritate si compozitie ca si originalul, iar o vopsea poate fi si ea reprodusa prin combinatii savante de culori. Textura insa tine de natura materialului in sine si de uneltele folosite la prelucrarea lui. Degeaba ai culoarea daca nu ai si textura. In final, intr-o restaurare buna este vorba despre volume, forme si proportii bune, despre culoare, textura, luminozitatea si patina similare cu ale suprafetelor originale. Noul si vechiul stau unul langa altul, in vazul publicului. Oricare din aceste componente, daca lipseste sau nu corespunde, va compromite matching-ul, dar si pe autorul acestuia.
Incapacitatea de a match bine si foarte bine este de cele mai multe ori rezultatul unei slabe intelegeri a proceselor tehnologice decat cel al penuriei materiale. Iata mai jos, fara multe cuvinte, schema slefuirii corecte a unei suprafete oarecare, din gesso, folosind in mod succesiv hartii abrazive de granulatii tot mai fine. Rezultatul slefuirii corecte in fiecare dintre faze ne lasa cu o textura specifica doar granulatiei abrazivului folosit in acea etapa (fig. a).

fig. a

Urmeaza o ilustratie reflectand ideea de textura diferita ca urmare a slefuirii corecte, respectiv incorecte a suprafetelor de gesso (fig. b).



fig. b

Structura fizica (granulatia) diferita a straturilor de gesso va conduce inevitabil la citiri diferentiale ale suprafetelor respectibe, asa cum se arata in fig. c. 

fig. c

In final, atunci cand formele, volumele, proportiile si textura ariilor restaurate vor fi fost rezolvate cu succes, ar fi util sa va reaminti ca suprafetele metalice nu pot fi colorate durabil, fara ca asta sa le afecteze luminozitatea. Ori luminozitatea suprafetelor este unul din aspectele esentiale care trebuie stapanite in matching. Solutia este folosirea unor foite de aur (argint, Schlagmetal) de aceeasi culoare ca si cele originale, iar atlasul fotografiat mai jos reprezinta exact ceea ce aveti nevoie pentru a identifica cu succes atat producatorul cat si numarul caratelor necesare fiecarei lucrari in parte, adica un instrument de care nu va puteti lipsi in munca de restaurare. (v. Foto. 42) Cu ajutorul acestui atlas s-a determinat cu precizie ca foita de aur folosita la aurirea originala a ramelor Aman, de care ne ocupam, avea 23,75K.


Foto 42

(va urma)

---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor.    www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------


Reproducerea integrala sau partiala a acestor articole este permisa cu acordul scris al d-lui Cornel Rosca.
Va multumim pentru intelegere. Adresa de contact este RameRoscas@aol.com

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu