joi, 15 septembrie 2011

Dramatica schimbare la fata a tablourilor dupa inramare




*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
*      Retineti ca  exista TREI BLOGURI  si UN WEB SITE "ROSCA'S"                            
*                 3) Restaurari rame antice       (specializat)                                                    
*                 4) ROSCAS     (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)                        
*                                                                                                                                    
*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  


(pictura si rama de Robert (Bob) Kulicke, parintele ramelor metalice si a ramelor float)

Rolul ramelor pe langa tablourile pe care le incadreaza este unul mai complex. Primul si cel mai putin spectaculos rol este cel protector, ramele ferind tablourile in fata primejdiei de a fi lovite accidental, de a fi atacate de insecte, umiditate, radiatii UV, praf sau alte noxe. Al doilea rol este unul estetic, ramele facilitand contopirea sau, dimpotriva, izolarea a doua universuri paralele.

In mod traditional, rama este un accesoriu ornamental indispensabil care a imbracat vesminte din ce in ce mai sobre, mai simple (chiar frugale) si mai subtile pe parcursul ultimului secol, in ton cu evolutiile artistice ale perioadei respective. In contextul acestor evolutii rolul protector al ramei a castigat constant in pondere si importanta. Totusi, o lunga traditie pretinde ramelor sa complementeze lucrarile de arta din punct de vedere estetic, in acest sens ramele putand sluji sau, dimpotriva, dauna tabloului. In functie de succesul inramarii valoarea artistica si cea investitionala a obiectului de arta este amplificata sau, dimpotriva, erodata pana la anihilare.

In partea stanga a fotografiei de mai jos vedeti un goblen inramat intr-un atelier de inramari oarecare (nu-i facem reclama :)) din Bucuresti. Vedem aici un exermplu tipic de ceea ce va poate oferi un atelier de rame in zilele noastre. In partea dreapta vedeti acelasi goblen reinramat intr-o rama ROSCA'S creata special pentru el. Dati clik pe fotografie pentru a o mari.

In fotografia urmatoare vedem Primavara lui St. Luchian asa cum era ea inramata inainte (stanga) si dupa ce a primit o rama ROSCA'S in stilul Ar Nouveau creata special pentru ea. 


Iata si un exemplu din anul 2007 in care se vede cum Collector's Art Group din Cincinnati, USA (http://www.collectorsartgroup.com/fine_art.html) foloseste o rama ROSCA'S pentru a reinrama portretul sheikului. Nici prima inramare nu era neaparat rea, dar diferenta dintre cum arata taboul inainte (before) si dupa (after) reinramare este coplesitoare. In acest caz s-au folosit impreuna doua modle de rame, respectiv COMBI si LEMANS).
 
Iata si un Car cu boi de Grigorescu inramat intr-o rama comerciala banala, la metru si apoi acelasi tablou inramat intr-o rama istorica, de calitate muzeala executata la ROSCA'S


In continuare am ales trei exemple de arta abstracta pe care le-am inramat cu intentia de a le pune mai bine in valoare. Sa vedem in ce masura mi-a reusit treaba asta. Cele trei lucrari mici sunt "minuturi" de-ale artistului craiovean Silviu Barsanu. Profesor la Liceul de arta din banie, Barsanu este unul dintre artistii aceia febrili si extrem de prolifici care se simt mereu imbolditi sa experimenteze cu tehnici, materiale si idei noi. Ca imensa majoritate a artistilor plastici din Romania, nici Silviu Barsanu nu se poate rasfata cu inramari de calitate si uneori, pentru a nu recurge la oribilele baghete din plastic, omul nostru incropeste "pe genunchi" niste rame din lemn care nu au alta calitate decat aceea ce a fi naturale si "hand made by the artist himself". Aceasta calitate m-a determinat sa le pastrez si sa le incorporez in inramarea mea, acolo unde am avut posibilitatea. Iata in continuare o serie de trei imagini descriind in termeni de INAINTE si DUPA inramare cele trei "minuturi" ale lui Silviu Barsanu.


Aceasta placa veche de patefon a devenit suportul uneia dintre rabufnirile abstractioniste ale pictorului. Lucrarea mi-a fost daruita neinramata in urma unei vizitele la atelierul pictorului. Rama octogonala pe care am construit-o pentru aceasta lucrare este mai adanca la interior si nu are geam. Ea arata ca o tavita neagra, velurata, pe fundul careia am fixat lucrarea. Click pt a mari pozele.


Aceasta a doua lucrare, fiind de dimensiuni marunte (aproximativ 20 x 20 cm), am socotit sa o "ingreunez cu ajutorul unei rame mai late, chiar dar asta va schimba ponderea vizuala si rama va domina putin tabloul. In fine, iata mai jos si cea de-a treia luacrare, una mai vibranta decat cea de dinainte.


Daca prima inramare este mai degraba un caz de shadow box framing, ultimile doua inramari sunt realizate desigur niste rame float, acest gen de rame fiind inventia regretatului artist si realizator de rame, americanul Bob Kulicke. In ramele float lucrarea se aseaza PE rama, la interiorul ei si la o oarecare distanta de marginile interioare ale acesteia, spre deosebire de inramarile clasice in care rama imbraca tabloul si-i fura din margini acele portiuni care raman ascunse in falt. In memoria lui Bob Kulicke, cel care acum aproape douazeci de ani aprecia reproducerile mele de rame (sec. XIX) ca fiind "the best I've ever seen", si pentru ca m-am folosit de inventia lui, am plasat in capul acestei postari imaginea unui obiect de arta realizat la batranete in totalitate de mana lui Bob Kulicke [pron. Chiulic].

Unele dintre tablourile vag figurative ale lui Silviu Barsanu ingaduie o abordare de-a dreptul revolutionara. Iata ce se intampla cand o astfel de panza este inramata intr-un tabernacul, original si el, conceput si realizat la ROSCA'S.
Inainte si...
Dupa inramare. Criticii dogmatici ar comenta, vorbind din cliseele invatate pe de rost, ca rama aceasta domina tabloul si ca se cuvine sa fie invers. Lor le raspund ca, daca isi vor lua ragazul sa priveasca cu atentie si fara prejudecati aceasta inramare, vor constata curand ca 1) cromatic rama si tabloul se potrivesc perfect si ca 2) arhitectura ramei, departe de a atrage privirile spre ea, conduce spectatorul spre centrul ei, spre tablou, glorificandu-l. In fond, rama tabernacol a fost initial folosita ca suport pentru imaginile religioase si va asigur ca n-ar fi avut nicio sansa istorica daca prin prestatia ei ar fi stirbit oricat de putin din valoarea si gloria tabloului pe care il gazduia. Prejudecatile "artistice" recente au motivat insa superficialitatea si saracaciozitatea inramarilor omitand faptul ca lucrarea de arta devine un obiect de arta de sine statator abia dupa inramare. Ori asta inseamna mai mult decat o panglica, o sarma, o franghie sau o bageta oarecare petrecuta in jurul lucrarii respective. Uneori pot insemna si asta, dar atunci vorbim despre cazuri rare de tablouri ele insele  reduse la cateva tuse sau pete de culoare. O rama imponderabila nu centreaza arta, nu conduce privitorul, nu integreaza in ambient si nici nu protejeaza tabloul. Parca am definit exact nonsensul incadrarilor...

Cei doi pesti din piele pictata pe care ii vedeti mai jos sunt o alta lucrare a aceluiasi artist craiovean. Silviu Barsanu a coneput acesti pesti ca urmand a atarna si a se roti in aer, la capatul unor fire subtiri de nylon, un fel de sculpturi cinetice. 


Cand s-a decis sa-i inrameze a apelat la mine si iata rezultatul dramatic al inramarii lor intr-o rama special conceputa pentru aceasta lucrare.

Rama are un profil semirotund cu siluete "pestiforme" pe suprafata sa, asa cum se vede in imaginea urmatoare. Aceasta rama este adanca, ceea ce permite ca pestii sa fie suspendati la cca 1,5 cm distanta de suprafata cafenie din fundal si cam la aceeasi distanta de paspartura neagra de la interiorul ramei. In felul acesta pestii par ca plutesc in interiorul ramei. Ei isi pastreaza formele si contururile dinamice, parand a fi fost surprinsi intr-un stop cadru. 



Iata cum un tablou de Vasile Grigore, Restaurantul La Mielu", isi schimba dramatic aparenta odata cu schimbarea ramei "originale" si reinramarea complet noua realizata in atelierele ROSCA'S din Craiova.


Aceasta lucrare este o guasa realizata pe cea mai banala hartie bej de ambalare.  Pictura a fost ulterior caserata (doar pe marginile ei) pe o bucata de mucava. Atat mucavaua cat si hartia ramasa neatasata erau botite si ondulate, aspect pe care nu ne-am propus sa-l corijam, nefiind de competenta noastra. In schimb am schimbat rama Blondel, "de epoca", tipica perioadei comuniste din istoria recenta, cu o rama ingusta, argintata, avand un design delicat sculptat in lemn.  Paspartura pe care am gandit-o trebuia sa aiba ceva din asprimea si si simplitatea tabloului, nu doar o culoare secundara aleasa din cromatica saraca a lucrarii. Am ales mucavaua drept material din care sa confectionez paspartura. Culoarea gri a mucavalei avea corespondente in lucrare. Pentru a armoniza pictura si paspartura cazona cu rama neagra, argintata, de o eleganta sobrietate, am ales ca paspartura sa aiba o largime generosa de 11 cm si i-am adaugat un filet argintiu la interior. Iata rezultatul spectaculos obtinut.

Iata si o micuta sculptura religioasa de numai 10 cm inatime inainte si dupa reinramarea in atelierul Rosca's. 



---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor.    www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------



Reproducerea integrala sau partiala a textelor si imaginilor publicate de Cornel Rosca pe acest blog este strict interzisa fara aprobarea scrisa a autorului (adresa de contact: rameRoscas@aol.com). Va multumesc pentru intelegere.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu