marți, 18 ianuarie 2011

ASA VA PLACE ISTORIA ...RAMELOR? (II)




*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
*      Retineti ca  exista TREI BLOGURI  si UN WEB SITE "ROSCA'S"                            
*                 3) Restaurari rame antice       (specializat)                                                    
*                 4) ROSCAS     (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)                        
*                                                                                                                                           
*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  * 


Revolutia industriala si urmarile ei

Revolutia industriala de la mijlocul secolului XIX a insemnat descatusarea energiilor productive, cresterea exponentiala a ofertei de bunuri, in paralel cu scaderea preturilor lor. Astfel debuteaza epoca rasfatului consumatorilor, rasfat care s-a extins si mai apoi s-a generalizat in toate tarile industrializate (sinonim cu dezvoltate), acolo unde dureaza si astazi.

La inceputurile ei, revolutia industriala a fost privita cu maxima ostilitate de catre muncitorii manufacturilor care se transformau in fabrici, ei simtindu-se periclitati in existenta lor de aparitia masinilor ce urmau sa-i inlocuiasca si sa execute mai repede si mai bine ceea ce, pana atunci, fusesera platiti sa faca manual. Revoltele muncitorilor din manufacturile engleze de stofe si tesaturi sunt notorii in aceasta privinta, oamenii indreptandu-se cu violenata impotriva masinilor si utilajelor mecanice.  Pentru motive oarecum asemanatoare, desi diferit explicate, si artistii au manifestat oroare fata de masini si industrializare. Spre deosebire de muncitori, care intre timp s-au impacat cu situatia, s-au reorientat si reprofilat, odata cu industriile lor, artistii nu aveau cum sa se reprofileze si atunci adversitatea lor fata de masini, mecanisme si mecanicism a dainuit si s-a adancit continuu. Adversitatea lor deriva din aceea ca, departe de a le fi oferit mijloace individuale de exprimare artistica, industrializarea a facut posibil ca lucrarile lor de arta sa poata fi copiate si reproduse fidel in diverse medii, in milioane de exemplare ieftine, laindemana oricui. Ca si cand asta n-ar fi fost deajuns, piata a fost inundata de multe alte milioane de copii ale unor reprezentari natange, avand pretentii de arta sau de decorativ si care, din pacate, au fost validate de imensa masa a consumatorilor fara gust si educatie artistica. Consumatorii au votat cu banii lor din portofel intrarea kitschului in drepturi depline, dar si in casele lor.

Arts & Crafts Movement, sau revolta artistilor impotriva industrializarii

Puterea industriei de a produce si multiplica aproape orice a facut posibila opulenta decorativa a unei epoci imbuibate cu forme si detalii excesive. Surogatele sculpturii si auriturii au inundat lumea cu forme kitchoase. Raspunsul artistilor si designerilor nu s-a lasat asteptat. Reactia lor concretizata in notiuni si opinii precise a fost numita “Arts and Crafts Movement” si curentul asta artistic, originar din insulele britanice, a avut un impact insemnat in Europa si America de Nord unde el a prevalat intre anii 1880 si 1910.
Principalele directii ale curentului erau:
a)      intoarcerea la simplicitatea formelor dezbracate de ornamentatia stufoasa si inutila
b)      revenirea la materialele si tehnicile traditionale, medievale
c)      sinceritatea fata de natura materialului folosit (in contrast cu imitatiile de aur masiv, marmura, fildes sau sculptura)
d)      sobrietatea, pragmatismul si utilitatea functionala a lucrarilor executate in acest stil nu ascunde privirii nici materialul folosit si nici modul de executie
Curentul acesta a influentat nu doar arta decorativa, arhitectura si mobilierul epocii, dar si gandirea contemporanilor, felul in care ei s-au raportat la politica si educatie bunaoara. Daca n-ati stiut, scolile de arte si meserii aparute in secolul XIX isi datoreaza existenta tocmai acestei miscari artistice.

Ramele Arts & Crafts

Cum era si firesc, ramele tablourilor nu se puteau sustrage acestei puternice influente pentru exemplificarea careia, prin amabilitatea si cu permisiunea autorului, ne vom folosi de imagini ale lucrarilor celui care este probabil cel mai faimos si recunoscut artizan al acestui tip de rame in America de Nord, dl. Thimoty Holton din California.

Sa spunem pentru inceput ca aceste rame erau executate aproape exclusive din “quarter sawn oak” adica din stejar astfel debitat incat inelele anuale de la capatul cherestelei sa cada mereu perpendicular pe suprafata acesteia, in felul acesta asigurandu-se consistenta desenului fibrei dealungul tuturor laturilor ramei. Tot aici trebuie spus ca imbinarile laturilor sunt facute prin nut si feder (mortise and tennon, in engleza), foarte solide si “medievale” ca aspect, ele putand fi descifrate cu limpezime prin finisarea sobra si transparenta ce consta in baituri urmate de impregnari si lustruiri fie cu ulei, fie cu ceara.
Iata mai jos cam ce a adus Arts and Crafts in domeniul ramelor. Din pacate, in Romania nu ne-au ramas prea abundente exemple ale acestei miscari artistice. De undeva din negura anilor 50 si 60 imi amintesc existenta unor institutii si vile rezidentiale cu arhitectura si mobilier in stilul Arts and Crafts. Unele pavilioane ale cladirilor vechi de la munte erau durate si ele in acelasi stil, astazi aproape disparut.

Incercati sa identificati si singuri elementele care fac din ramele Holton de mai jos veritabile exemple ale stilului rebeliunii artistilor impotriva opulentei decorative facile si false din a doua jumatate a secolului XIX. Pentru cei care vor sa aprofundeze acest stil de rame web siteul http://www.holtonframemakers.com/ este o sursa excelenta iar amabilitatea lui Tim Holton este desavarsita.

















Pentru a nu ramane fara exemple ROSCA's ale acestui stil de rama, postez si cateva imagini de rame realizate recent la Craiova



Va datorez o ultima precizare importanta. In lumea savantilor si istoricilor artei ramelor americane lucrurile stau ceva mai nuantat, in sensul ca termenul de Arts & Crafts are acolo intelesul de miscare artistica ampla, nu pe cel de stil, asa cum l-am folosit eu mai sus. In cadrul acestei miscari ei disting cateva stiluri diferite, cum ar fi Art Nouveau, Mission, Adirondack, Eastlake, Art Deco.  Desi din punct de vedere scolastic acest unghi de vedere surprinde corect situatia istorica, in limbajul rameurilor s-a ajuns ca prin Arts & Crafts sa se inteleaga ramele in stil Mission descrise mai sus si, prin extensie, cam orice rama din lemn natur ale carei articulatii savante sunt nu doar vizibile, dar chiar utilizate in scop decorativ.


---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor.    www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------



Reproducerea integrala sau partiala a textelor si imaginilor publicate de Cornel Rosca pe acest blog este strict interzisa fara aprobarea scrisa a autorului (adresa de contact: rameRoscas@aol.com). Va multumesc pentru intelegere.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu