vineri, 6 iulie 2018

Ce sunt reproducerile de rame istorice, cat valoreaza si cui sunt ele necesare?



In limbajul curent cuvantul "reproducere" are o conotatie negativa caci desemneaza, de obicei, o copie ieftina a unui obiect valoros. Exista insa si domenii in care reproducerea inseamna o culme a maestriei, o raritate si o mare valoare. Reproducerile de rame antice sunt un astfel de domeniu. Aceste produse  sunt, intradevar, creatii fabuloase, scumpe si foarte scumpe, destinate muzeelor de arta, marilor  galerii si case de licitatii de arta, precum si colectionarilor seriosi de arta. In acest caz reproducerile reprezinta copii de mare fidelitate si de dimensiuni personalizate ale unor rame istorice originale. Reproducerile de calitate sunt realizate folosind exact aceleasi materiale, tehnici si tehnologii ca cele folosite la realizarea originalelor si, prin urmare, o reproducere de foarte buna calitate este un fals, de care se deosebeste doar prin scop, destinatie si prin faptul ca pastreaza pe spatele ei semnele distincte ale contrafacerii.
Vom ilustra cele tocmai afirmate prin exemplul catorva rame produse de doua cunoscute firme newyorkeze, New York-ul fiind capitala incontestabila a ramelor americane de cea mai buna calitate, originale sau reproduceri, deopotriva.

fig. 1
fig.2

fig.3

Exemplele de mai sus au fost preluate de pe website-ul firmei Lowy Antique Frames & Fine Art Restoration. Masurile exterioare sunt calculate in inch, 1 inch insemnand 2,54 cm, iar preturile sunt exprimate in dollari americani. Fiind scumpe, reproducerile se executa doar la comanda, dupa specificatia clientului. Faptul neobisnuit ca aceste rame au dimensiuni si preturi fixe le diminueaza oarecum valoarea si se explica prin aceea ca ele au fost produse pentru piata high end a decorului interior, ca o serie exclusivista de oglinzi gata inramate.
A propos, rama cu care panza lui Leonardo Da Vinci numita "Salvator Mundi" s-a vandut recent cu 450 milioane de dollari era originala, italiana, din secolul XVI si apartinea firmei Lowy, care a  redimensionat-o si restaurat-o pentru a incadra in ea pictura maestrului renascentist.  Cea mai scumpa dintre reproducerile de rame antice despre care am cunostinta a fost produsa, acum 4-5 ani, pentru Metropolitan Museum, de firma newyorkeza Eli Wilner & Company. Era vorba acolo despre reproducerea ramei originale care incadrase in urma cu mai bine de un secol pictura " Washington trecand raul Delaware". In ciuda dimensiunii ei de 6,3 metri lungime rama originala s-a pierdut fara urma, ceea ce e un lucru destul de obisnuit, avand in vedere cat de putine picturi vechi au supravietuit in ramele lor originale. Cu acest prilej au fost folosite drept repere unica fotografie pastrata precum si schitele originale ale constructorului ramei. Costul lucrarii s-a ridicat la peste jumatate de milion de dollari, dar unele surse pun costul ei final in jurul sumei de 800.000 de dollari. Fascinanta poveste a realizarii acestei rame a facut obiectul unui documentar CBS-Tv pe care-l puteti viziona aici: https://youtu.be/Sv1ZKycy5t4
fig. 4
Metropolitan Museum, Washington Crossing Dellaware, by Emmanuel Leutze

Nu toate ramele vechi merita reproduse, cele mai multe dintre ele fiind doar creatii bazate pe gusturile burgheze ale viitorilor proprietari si avand un aspect eclectic si strident. Astfel de rame nu au ajuns sa se decanteze in stiluri istorice sau artistice. Cadrele care au avut insa sansa de a apartine unor stiluri anume sunt rame "aristocrate", cu "pedigree". Ele au fost adesea produse si continua sa fie reproduse pana in zilele noastre, fiind creatiile culte ale unor arhitectii si artistii de pe langa marile curti europene. Durabile si seducatoare, ele au devenit preferatele puternicilor vremii, fiind utilizate pe larg atat in timpul cat si dupa apusul epocilor respective. Contemporane si coparticipante la urzeala unor perioade lungi si prolifice de inflorire artistica, ramele stil au fost intrebuintate in numar semnificativ de mare pentru a incadra operele a numerosi pictori inruditi artistic intre ei. Picturile si ramele lor s-au coagulat in familii stilistice distincte, imprumutand numele regilor care le-au favorizat si cu a caror domnie se confunda, de exemplu: Ludovic al XIII-lea, al XIV-lea, al XV-lea, Regence, Imperial, Ludovic al XVI-lea, Victorian etc. Alte stiluri de rame amintesc de locurile in care s-au nascut, de exemplu ramele Barbizon sau Montparnasse. Apoi mai exista si categoria ramelor de autor asa cum ar fi Salvator Rosa, Carlo Maratta, Whistler, Gilbert Stuart, Charles Prendergast, Degas, Mondrian etc. 

La baza oricarei reproducerei sta o rama originala de foarte buna calitate. De obicei atunci cand o astfel de rama este amplu restaurata se prezinta  si sansa de a descoperi si invata toate secretele realizarii ei. Daca restauratorul nu este doar un "cosmetician" de rame, atunci practica restaurarii il va transforma intr-un cunoscator desavarsit al stilurilor pe care le-a intalnit si restaurat. El va putea recrea oricand o astfel de rama, la orice scara si la orice dimensiune. Rezultatul va fi una dintre acele reproduceri de rame antice despre care vorbeam mai sus. Nu intotdeauna insa lucrurile se deruleaza atat de facil si atunci, in lipsa originalului, replica se va construi anevoios, pe baza unor fotografii, desene, schite si masuratori sau doar pe seama unei simple fotografii, asa um a fost si cazul reproducerii de catre ROSCA'S a ramei care incadreaza pictura intitulata Sfantului Matei scriindu-si Evanghelia,  de Carlo Dolci (1616-1686), tablou aflat in patrimoniul muzeului Getty din Los Angeles. Despre tehnicalitatile reproducerii acestei rame (fig.5) vom relata in urmatorul articol.  
fig.5

Acum insa gasesc oportun sa mentionam succint rolul ramelor, in general, si care este politica stricta de rame si incadrari in practica departamentelor de rame (!) ale unor mari muzee precum Metropolitan din New York, The National Gallery din Londra, PNG din Washington, Victoria National Gallery, Melbourne etc.
Ramele au in primul rand rolul de a proteja lucrarile de arta si apoi pe acela de a le integra, de a face o tranzitie estetica de la lumea tablourilor si viziunilor lor artistice la cea reala.  Ati remarcat prin muzeele noastre gradul avansat de deteriorare al ramelor vechi? In lipsa ramelor picturile ar fi incasat direct toate acele lovituri care au descleiat ramele, au ravasit si distrus ornamentele, au erodat si zgariat suprafetele aurite etc. Accidentele de felul asta sunt inevitabile in decursul timpului iar primul aparator al picturii ramane rama.
Dar ramele sunt si o extensie estetica a epocii istorice in care au fost create si din acest motiv ele joaca un rol insemnat, putand ajuta sau, dimpotriva, dauna felului in care sunt percepute tablourile. Van Gogh a suprins perfect insemnatatea ramei atunci cand a spus ca "Pictura fara rama e ca un suflet fara corp". Pe aceeasi tema Degas afirma ca "frame is the reward of the artist".
Politica de rame si inramari in toate marile muzee ale lumii cere imperios ca
  • picturile din colectiile proprii sa fie intotdeauna incadrate si expuse in rame originale din epoca, regiunea si stilul fiecarei lucrari in parte. In lipsa acestora se accepta doar folosirea unor reproduceri de mare fidelitate ale ramelor ideale.
iar pe respectarea de catre muzee, galerii si colectionari a acestor doua cerinte se intemeiaza cererea si oferta, respectiv pretul ridicat al reproducerilor de rame istorice.


---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL este unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania. Ea are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor istorice   www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu