duminică, 21 decembrie 2014

Rama Montparnasse, regina secolului XX. Despre reproducerea unei rame de epoca (I)



Ramele Montparnasse se confunda cu istoria locului al carui nume il poarta si cu pleiada de pictori faimosi sau anonimi care au creat si expus in Montparnasse pe parcursul primei jumatati a secolului XX. Cum pictura romaneasca datoreaza din plin scolii franceze, nu e de mirare ca acest gen de rama (cunoscuta in mediile artistice romanesti drept rama Eustatiu Stoenescu) a fost extrem de populara si printre artistii si colectionarii romani de arta. Tocmai de aceea m-am gandit sa ilustrez in cele ce urmeaza confectionarea unei rame Montparnasse in singurul loc din Romania unde asemenea rame pot fi astazi comandate si executate pe masura tablourilor de inramat, atelierul ROSCA'S din Craiova.

Inainte de a fi fost innobilate drept  "stil" ramele Montparnasse fusesera ramele pictorilor parizieni saraci care nu-si puteau permite incadrarea lucrarilor lor in rame noi, de calitate.  Si atunci au inventat o solutie neutra, ingenioasa, aplicabila in toate imprejurarile. Paradoxal, nu un profil sau ornamentatie anume ci solutia gasita de ei a devenit ceea ce numim astazi rama Montparnasse (la noi "rama Eustatiu Stoenescu"). Despre ce e vorba? Ei pur si simplu au reciclat niste vechituri de rame cu dimensiuni cat de cat apropiate de nevoile momentului si au camuflat diferentele de dimensiune cu ajutorul unor insertii simple, din lemn, cu aspect si rol de pass partout. Vopsit in alb murdar sau nuante palide de beige, paspartura astfel creata izola lucrarea de restul ramei. Pentru a neutraliza si mai mult prestanta si personalitatea ramei aceasta era si ea vopsita in culori la fel de vagi si doar proeminentele ornamentelor erau selectiv sterse ca sa scoata in evidenta culoarile de dedesubt si sa sugereze existenta discreta a ornamentatiei specifice. Cum la cumpana dintre secolele XIX si XX foarte multe cadre frauntuzesti reproduceau faimoasa rama Ludovic al XIV-lea, la origine rama Montparnasse era o ruda mai saraca a ramei L14, "desfigurata" pana la punctul in care devenea ceva diferit, dar interesant si pretabil la multe genuri de pictura. In realitate orice rama tratata in felul amintit devine un Montparnasse si de aceea stilul acesta este recunoscut doar prin aspectul incert si "prafuit" acompaniat obligatoriu de paspartura gardian. Adesea lucrarile lui Picasso sunt inramate astfel si va asigur ca arata fabulos.

Cu timpul rama aceasta a capatat sange albastru si a inceput sa fie construita la comanda, ceea ce implica cunostinte si deprinderi specifice precum si un proces lung si laborios rasplatit cu preturi corespunzatoare.  Din punct de vedere stilistic rama Montparnasse se invecineaza in dreapta cu Arte Povera iar in stanga cu stilult Shabby. In mod firesc, aceasta rama se gaseste din abundenta pe piata si doar cele mai vechi dintre exemplare pot fi admise in lumea ramelor antice, ceea ce explica pretul de numai cateva sute de euro la care un Momtparnasse vechi poate fi achizitionat "as is". Practic, adaptarea ei la dimensiunile utile unui tablou apropiat ca dimensiuni costa mai mult decat rama in sine.

Vom ilustra mai jos fazele principale ale construirii unei rame Montparnasse folosind stilul Ludovic al XIV-lea ca punct de pornire.

Rama este sculptata in lemn de tei. Cu exceptia ornamentului frontal aducand cu un sir de margele lunguiete, restul ramei este un Ludovic al XIV-le cat se poate de veritabil atat ca scara, profil, cat si ca elemente decorative. Margelele acela pronuntate nu sunt insa din ADN-ul L14 si acest element singur descalifica si devalorizeaza o rama care la acest punct putea deveni aristocrata, virand spre rama regelui soare, sau o rama bastard care, tratata asa cum aminteam mai sus, poate deveni un Montparnasse de calitate muzeala.

O vedere de detaliu nu strica niciodata caci celor infectati cu microbul ramelor le dezvaluie cam cum se prezinta un Ludovic al XIV-lea in realitate.  Am auzit si vazut pe internet tot felul de bazaconii numite cu emfaza "stil Ludovic al XIV-lea" fara nici cea mai mica asemanare stilistica cu modelul invocat. Am intalnit pana si un expert al Casei Regale impungand cu degetul in directia unei rame neoclasice stucate, din secolul XIX,  si clasificand-o cu multa convingere drept Ludovic al XIV-lea.

Ca orice rama de calitate si aceasta va primi cateva straturi de gesso inainte de a trece direct la finisare fara a mai suporta operatiuni de "trezire a ornamentelor" prin daltuire, asa cum ar fi fost obligatoriu in cazul unora dintre ramele Ludovic al XIV-lea si a tuturor ramelor Ludovic al XV-lea. Stiind ca vom avea de realizat o rama cu contururi vagi si detalii inecate am evitat daltile si hartia abraziva, folosind in schimb o carpa umeda pentru a netezi putin proeminentele ramei.

Cativa pasi mai la vale rama arata astfel. Cocarda tricolora o foloseam ca sa pot focusa aparatul de fotografiat si a ramas in cadru. Va rog sa remarcati ca insertia  (paspartura) este mascata.  Construind rama de la inceput pana la sfarsit, stiam ca Montparnass-ul are nevoie de insertia respectiva pe care am incorporat-o ramei desi in cadrele reciclate aceste insertii erau adaugate in faltul lor pentru a face compatibile ramele cu tablourile de marimi mai reduse.

La finalul operatiilor de finisare rama Montparnasse este in sfarsit gata. In mare. Pentru ca in realitate ea ar mai putea parcurge cateva etape suplimentare daca devine necesar un acord cromatic ultrafin  cu lucrarea de incadrat. Dar asta e posibil doar atunci cand rama si tabloul se reunesc efectiv.

Pentru aceeasi lucrare aceasta rama Montparnasse a fost executata de deoua ori, in doua variante de finisare diferite. Prima are ornamentele mai marunte si rmai ordonate si e vopsta policrom iar a doua, vezi mai jos, are ornamente mai masive si mai alungite si a fost si argintata. Reflexele metalice pe care le puteti remarca provin de la foita de argint patinata chimic.
In ultimele doua imagini apare (inramat digital) si tabloul cu petunii pentru care au fost construite cele doua rame Montparnasse. Nu este chiar usor, dar nici imposibil sa folosim internetul pentru a alege, construi, dimensiona si finisa rame de calitate muzeala pentru clienti aflati oriunde in lume iar Rosca's SRL demonstreaza aceasta abilitate de peste doua decenii.




*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
*      Retineti ca  exista TREI BLOGURI  si UN WEB SITE "ROSCA'S"                            
*                 3) Restaurari rame antice       (specializat)                                                    
*                 4) ROSCAS     (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)                        
*                                                                                                                
*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  * 
---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor si firmelor clasice    www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu